Co wybrać – pozycjonowanie czy Google Ads?

Co wybrać – pozycjonowanie czy Google Ads?

Sposobów na promowanie Twojej strony internetowej jest wiele. Swoim klientom możesz rozdawać ulotki z ofertą i adresem strony. Możesz powiesić baner na płocie z jej adresem. Adres strony www możesz umieścić na swoim samochodzie. Wszystkie te sposoby są skuteczne, jednak jak mówi stare przysłowie, kórego nie lubię – Jeżeli nie ma Cię w Internecie, nie istniejesz.

Jakie są zatem sposoby na bycie w Internecie? Social media. Płatne reklamy Google Ads. Pozycjonowanie. Który z nich jest najskuteczniejszy? Nie mam pojęcia!

Social media w tym artykule odrzucię i skupię się tylko na Google Ads i pozycjonowaniu. Czemu? Ponieważ zajmiemy się dzisiaj widocznością w wyszukiwarce. Social media są skutecznie w niej blokowane.

Mam stronę internetową. Co dalej?

Zacznijmy jednak od podstaw i wyjaśnijmy najważniejszy problem.

Jeżeli masz stronę internetową,
ale nie jest ona pozycjonowana
lub promowana reklamami Google Ads,
to pieniądze wydane na jej budowę
wyrzucone w błoto.

Dzieje się tak, ponieważ NIKT jej nie znajdzie! Google ją zauważy jednak wrzuci ją w wyniki wyszukiwania na jakieś odległe strony, daleko poza TOP10. Jest to naturalne. Google jeszcze nie zna Twojej strony. Nie wie czy jest warta wysokich pozycji. Jeżeli strona została zrobiona poprawnie i będziesz dbał o nią, z czasem będzie wskakiwała na coraz wyższe pozycje.

Jeżeli jednak zrobiłeś stronę i… zapominasz o niej, to zabierasz sobie szanse na wysokie pozycje. Strony, które nie są promowane Google Ads lub poprzez pozycjonowaniem, nie mają szans na wysokie pozycje. Oznacza to, że na Twoją stronę trafią tylko osoby, które wpiszą ręcznie jej dokładny adres.

Promowanie strony internetowej

Aby strona przynosiła nowych klientów, trzeba ją promować poprzez pozycjonowanie lub płatne reklamy Google Ads.

Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch rodzajów promowania strony. Dzięki reklamom Google Ads, oferta będzie widoczna niemal od razu. Natomiast pozycjonowanie jest zajęciem dużo bardziej czasochłonnym, więc podczas działania płatnych reklam będzie można się spokojnie nim zająć. Pierwsze wyniki działań pozycjonerskich są widoczne po ok. 6 miesiącach. Przez ten czas to właśnie Google Ads będzie zapewniał dopływ nowych klientów.

Nie zapominaj, że pozyskanie nowego klienta jest 7-krotnie droższe niż jego utrzymanie. Powinieneś, więc zadbać o to, aby możliwie największa część klientów do Ciebie powracała.

Pozycjonowanie stron internetowych

Jeżeli prowadzisz wulkanizację, to chcesz, żeby osoby zainteresowane wymianą kół znajdowały właśnie Twoją firmę. W związku z tym jesteś zainteresowany wszystkimi hasłami związanymi z wymianą opon:
– wymiana opon + miasto,
– gdzie wymienię opony,
– wymiana opon cena,
– mobilna wymiana opon,
– wymiana opon u klienta,
– i tym podobne.

Pozycjonowanie stron internetowych to sprawienie, żeby Twoja strona internetowa pojawiła się w TOP10 na interesujące Cię frazy.

Artykuły SEO

Pozycjonowanie jest proste. Jednak jeżeli chcesz się nim zająć na własną rękę to po pierwsze, powinieneś mieć lekkość pisania, a po drugie mieć dużo czasu wolnego. Jednym z podstawowych elementów, na których opiera się pozycjonowanie to… pisanie artykułów. Poprawnie napisany artykuł z pomocą sztucznej inteligencji, to mniej więcej 4 godziny pracy.

Optymalizacja

Jednak artykuły to nie wszystko. Kolejnym podstawowym elementem pozycjonowania jest optymalizacja strony internetowej. Polega to między innymi na poprawie szybkości wczytywania się strony internetowej, tworzeniu przyjaznych adresów URL, dodawaniu meta danych, tematycznym nazwaniu zdjęć, linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym, ustawieniu znaczników h1, h2, h3… i jeszcze wiele innych mniejszych i większych elementów.

Linkowanie

Ostatnim składnikiem pozycjonowanie jest linkowanie. Jest to nic innego jak wstawianie linków do strony głównej w napisanych artykułach.

Rozróżniamy tutaj linkowanie wewnętrzne i zewnęrzne. Linkowanie wewnętrzne to wstawianie linków w artykułach na swoim blogu. Linkowanie zewnętrzne to dodawanie linków kierujących do Twojej strony na innych blogach. Aby pozyskać taki link trzeba napisać artykuł i zapłacić za umieszczenie go na innych blogach.

Wady i zalety pozycjonowania

Pozycjonowanie jest proste. Wystarczy, że umiesz poprawnie pisać po polsku i mniej więcej wiesz jak od strony technicznej modyfikować stronę.

Im strona lepiej wypozycjonowana tym masz większy ruch na stronie. Im większy ruch, tym większa sprzedaż. Przy okazji rośnie również świadomość i rozpoznawalność Twojej marki.

Wartościowe artykuły na blogu będą budowały Twój wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Efekty pozycjonowania utrzymują się nawet po jego zakończeniu. Twoja strona będzie spadała powoli, w zależności od intensywności działań konkurencji i zmian w algorytmie.

Pozycjonowanie jest inwestycją, a każda inwestycja musi się zwracać.

Jesteśmy zdani na Google. Google nieustannie modyfikuje swój algorytm, aby wyniki wyszukiwania były jeszcze lepsze. Te zmiany mogą spowodować, że strona zacznie spadać.

Długi czas na pierwsze efekty. Standardowo przyjęło się, że pierwsze frazy w TOP10 pojawiają się po 6 miesiącach. Jednak nie ma reguły. Czasem jest to krócej, a czasem znacznie dłużej.

Google nigdy nie ujawnia szczegółów modyfikacji swojego algorytmu. Podaje tylko ogólne informacje na czym ono polega. Wprowadza to niepewność wyników, pomimo optykalizacji strony, dodawania artykułów i linkowania. Brak gwarancji na efekty.

Trudno wybrać dobrą agencję pozycjonerską, która nie będzie chciała złapać Cię na umowę na czas określony.

Co to jest Google Ads

Google Ads są to reklamy, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce. Rozliczasz się z Google za każde kliknięcie. Koszt kliknięcia uzależniony jest od branży, zasięgu reklamy oraz działań konkurencji.

Jednymi z najdroższych słów kluczowych są te związane z finansami, pozycjonowaniem stron internetowych, reklamami Google Ads i forexem.
Najtańsze frazy są na tak zwany długi ogon lub produkty niszowe, których zostanie wpisana dokładna nazwa.

Reklama różni się od pozycjonowania tym, że można ją dowolnie i w każdej chwili modyfikować. Można ustawić, że będzie ona się wyświetlała tylko o konkretnych godzinach w konkretne dni tygodnia. Można wybrać miasto / dzielnice, płeć i przybliżony wiek odbiorcy, a nawet zainteresowania, status materialny lub stan cywilny. Reklama działa od momentu jej uruchomienia, do momentu aż odbiorcy wyklikają cały dostępny budżet.

Wady i zalety Google Ads

Strona jest widoczna natychmiast po uruchomieniu reklam

Tworzenie kampanii jest dużo szybsze niż pozycjonowanie

Kompleksowa reklama spowoduje, że Twoja strone będzie możliwie najbardziej widoczna w wynikach wyszukiwania.

Można dobierać bardzo szczegółową grupę odbiorców reklamy. Można też ustawić, że reklama wyświetla się tylko w poszczególne dni tygodnia i w konkretnych godzinach.

Można indywidualnie ustawiać budżet na reklamy.

Google Ads posiada wbudowane statystyki, które pozwolą na precyzyjne zarządzanie kampanią.

Trzeba płacić za każde kliknięcie, niezależnie od tego czy klient coś kupi.

Im bardziej konkurencyjna branża, tym droższy koszt kliknięcia.

Gdy budżet się wyczerpie, strona znów znika z sieci.

Zmienne koszty kampanii, które są uzależnione od działań konkurencji.

Reklamy Google Ads są nieopłacalne dla sklepów, które sprzedają tanie i popularne produkty.

Trudno znaleźć agencję, która nie będzie Cię chciała naciągnąć na budżet kilkutysięczny. Owszem większe sklepy miesięcznie wydają po kilkadziesiąt tysięcy PLN, jednak na pierwszy raz polecam zaczynać od kwot drastycznie niższych.

Kiedy najlepiej sprawdza się Google Ads

Reklamy Google Ads to świetny pomysł np. na akcje sezonowe. Zbliżają się Andrzejki, Walentynki, Nowy Rok itd. i chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów? Świetnie! Wrzucaj pieniądze w Google Ads i efekt będzie natychmiastowy.

Reklamy Google Ads wyróżniają się bardzo elastycznymi możliwościami edycji. Sam decydujesz o tym komu (płeć, wiek, zainteresowania, miejsce zamieszkania, status materialny, stan cywilny itp.) reklama ma się wyświetlać, ile chcesz przeznaczyć pieniędzy na kampanię reklamową, a także w jakie dni tygodnia i godziny reklama na działać.

Jednak nie zapominaj, że jak skończy się budżet na te reklamy to Twoja strona przestaje być widoczna. Najlepiej, aby Google Ads było dopalaczem dobrze wypozycjonowanej strony www.

Kiedy najlepiej sprawdza się pozycjonowanie

Pozycjonowanie jest podstawową formą promowania firmy w Internecie. W pierwszych miesiącach działania jest drogie / bardzo drogie, ponieważ efekty są niezauważalne. Jednak im pozycje będą wyższe, tym będziesz miał więcej klientów. Im więcej klientów tym większa sprzedaż. Im większa sprzedaż, tym większy zarobek.

Koniec końców musi być taki, że miesięczne koszty pozycjonowania muszą być niższe niż zysk jaki pozycjonowanie zapewnia.

Część użytkowników Internetu świadomie ignoruje reklamy. Skupiają się oni w 100% na wynikach organicznych uważając, że są one naturalne. Tymczasem o miejsca na tych naturalnych pozycjach też trzeba się postarać.

Pozycjonowanie i Google Ads zwiększają widoczność Twojej firmy

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy to zależy Ci na tym, aby jak najwięcej osób do niego trafiło. Wyszukiwarka na pierwszej stronie pokazuje ok. 10 wyników wyszukiwania. Jeżeli Twój sklep jest w TOP10 to jeden z tych wyników będzie Twój. Jednak pozostałe 9 będą należały do konkurencji.

Jednak jeżeli dodasz do tego reklamy Google Ads to Twoich wyników na pierwszejs tronie może być dużo więcej:

  • na samej górze jest reklama produktowa,
  • poniżej są wyniki sponsorowane,
  • pomiędzy wynikami organicznymi mamy wyniki wyszukiwania tzw. Miejsca. Są to wyniki wynikające z wizytówek firm na Mapach Google,
  • nie zapominaj również o Obrazach dla danej frazy. Google promuje swoje usługi, a więc w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się również zdjęcia,
  • kolejnym serwisem należącym do Google jest YouTube. Jeżeli Google znajdzie film pasujący do Twoich wyszukiwań to zaproponuje Ci ten filmik,
  • kończąc wyniki wyszukiwań, na samym dole są po raz kolejny wyniki sponsorowane.

Sama reklama Google Ads może zapewnić do max 6 miejsc w wynikach wyszukiwania! Świetny wynik. W rzeczywistości nie ma co liczyć na więcej niż 2 – 4 razy na stronie. Jednak to i tak wyjątkowo dużo.

Google Ads uzupełnia pozycjonowanie

Pozycjonowanie działa świetnie. Twój sklep przynosi korzyści. Jednak w każdym sklepie występuje zjawisko porzuconych koszyków. Jak sobie radzić z porzuconymi koszykami? Polecam wspomóc sie możliwościami jakie daje Google Ads.

Osobom, które odwiedziły Twoją stronę i dodały jakiś produkt do koszyka, ale nie dokonały zakupu możesz… przypominać, o niedokonczonych zakupach. Pomoże Ci w tym tradycyjny remarketing. Dodatkowo oprócz samej przypominajki możesz zaoferować rabat / darmową wysyłkę / jakiś produkt gratis.
Jednak jest jeszcze takie coś jak remarketing dynamiczny. Remarketing dynamiczny oprócz przypomnienia lub zachęty wyświetli również dokładnie ten produkt, który klient dodał do koszyka.

Pozycjonowanie a budowanie autorytetu marki

Aby coś sprzedać, klient musi Ci zaufać. Pisanie wyczerpujących artykułów na blogu służy temu, aby klient odbierał Cię jako eksperta w Twojej dziedzinie. A skoro jesteś ekspertem to Ci ufa i wierzy.

Jednak nie wystarczy pisać jakichś artykułów. Możesz tworzyć setki artykułów, ale jeśli nie niosą one żadnej wartości, to cała reszta nie ma sensu. Artykuły trzeba umieć też połączyć z własnym biznesem. Artykuły powinny zawierać wezwania do działania – najczęściej do zakupu.

Na co uważać przy wyborze agencji

Niezależnie czy decydujesz się na pozycjonowanie, czy na reklamy Google Ads, musisz wybrać jakąś firmę, która to ogarnie. I tutaj zaczynają się prawdziwe schody. Zarówno pozycjonowanie jak i płatne reklamy to temat tak szeroki, że jest mnóstwo elementów, które niektóre nieuczciwe firmy wykorzystują.

Pokrótce omówię najważniejsze z nich.

Czas trwania umowy

Unikaj umów na czas określony. Unikaj ich tym bardziej, gdy zerwanie ich jest równoznaczne z zapłaceniem przez Ciebie kary. Jeżeli firma zna się na rzeczy to przedstawi Ci na czym polega jej oferta w taki sposób, że sam zrozumiesz, że nie ma co wyciągać wniosków po 2 miesiącach.

Tanie oferty

Unikaj ofert, które wyróżniają się niską ceną. Ani pozycjonowania, ani reklam nie da się zrobić tanio. Jeżeli jakaś firma oferuje Ci niską cenę to znaczy, że pracownicy nie znają się na pozycjonowaniu.

Niestety jest to bardzo częsta strategia największych firm. Dopływ nowych klientów zapewni dział telemarketingu. Umowa na 24 miesiące zapewni stały dopływ gotówki. Po zakończeniu 24 miesięcy klient ucieknie? No to co. W jego miejsce przyjdzie kolejny.

Linkbuilding

Linkbuilding to obok pisania artykułów drugi podstawowy element pozycjonowania. O ile linkowanie na własnym blogu możesz sprawdzić samemu, o tyle linkowanie zewnętrzne przysparza już sporo problemów.

Przed podpisaniem umowy poproś o przykładowy raport z pozycjonowania. Jeżeli taki raport nie zawiera informacji o tym gdzie umieszczane są linki zewnętrzne to jest to ważny powód do niepodpisywania umowy.

Firmy zasłaniające się tajemnicą firmową nie mają racji. Przecież wykonują dla Ciebie pracę, więc dlaczego mieliby coś przed Tobą ukrywać?

Zdarza się, że firmy wykupują linki na tzw farmach linków. Była to stara metoda pozycjonowania, która już nie działa od kilku lat. Nie przeszkadza to jednak firmom nadal wrzucać tam linki. Niestety takie działanie może wpływać na wyniki pozycjonowania negatywnie. Google podczas jednej ze swoich aktualizacji algorytmu obcięło tego typu linki i w tej chwili są one postrzegane przez nich jako oszustwo. Zbyt wiele takich linków może znaczać, że Twoja strona dostanie bana i… będziesz musiał zmienić domenę!

Analityka

Masz podpiętego Google Analitycsa? Raczej tak. A czy sprawdzasz co się tam dzieje i na podstawie analizy zmieniasz swoją stronę? Mogę się założyć, że nie.

Tak samo działa część firm odpowiadających za pozyskiwanie Ci klientów. Teoretycznie pokażą Ci jakieś wyniki, które będą dla nich korzystne, a rzeczywistość będzie inna.

Najważniejsze, abyś sam wiedział co mierzyć. To najlepsza strategia żeby nie dać się oszukać. W przypadku sklepów najlepiej mierzyć sprzedaż. W przypadku stron internetowych, najlepiej ustalić sobie jakieś cel. Może to być ilość wysłanych formularzy, telefonów ze strony, pobrań e-booka.

Aby poprawnie wybrać cel, który będzie mierzony trzeba wcześniej opracować strategię marketingową.

Przyznawanie się do błędów

Pozycjonowanie to działanie trochę na czuja. Google nigdy nie opublikowało swojego algorytmu. Podaje tylko wskazówki dotyczące zmian w istniejącym algorytmie.

Oznacza to, że nikt nie wie jak działa algorytm. Najważniejsze jest, aby na bieżąco kontrolować wyniki i umieć na ich podstawie wyciągać wnioski.

Błędy? No cóż, zdarzają się każdemu.

Podobnie w Google Ads mogą się zdarzyć błędy. Za wysoki dzienny limit i budżet został wyklikany w kilka dni? Zdarzało się. Najważniejsze to przyznać się do błędu. Niestety, jest to rzadka sytuacja.

Gwarancja wyników

Jeżeli ktoś daje Ci gwarancję wyników, to kłamie. Jak pisałem wcześniej, Google nie ujawnia swojego algorytmu. Daje tylko wskazówki, w którą stronę trzeba podąrzać.

Oprócz tego Google wciąż ulepsza swój algorytm. Kolejna zmiana zawsze oznacza ruchy w pozycjach w górę lub w dół.

Załóżmy, że chcesz pozycjonować hotel. Wszystko idzie pięknie, aż nagle Google uruchamia swój serwis, za pomocą którego możesz zarezerwować nocleg. Serwis ten jest promowany przez wyszukiwarkę, a część wyników organicznych spada. Podobna sytuacja miała miejsce z YouTubem, który od pewnego momentu Google zaczęło mocno promować w wynikach wyszukiwania, kosztem innych serwisów. I co wtedy dzieje się z gwarancją?

Reklamy na nazwę firmy

Firmy za reklamy Google Ads bardzo często ustalają sobie wysokość opłaty na podstawie wartości zakupów jakie wygenerowały reklamy. Niby świetny pomysł, a jednak nie do końca.

Google Ads jest na tyle skomplikowanym systemem, że jest wiele elementów, o których klient może nie wiedzieć, a które są wykorzystywane przez nieuczciwe firmy.

Najlepszym tego przykładem jest wykupienie reklamy na nazwę firmy.

Oznacza to, że w momencie gdy ktoś wpisze dokładną nazwę Twojej firmy to wyświetli mu się reklama Twojej firmy. Jeżeli w nią kliknie i dokona zakupu – firma która uruchomiła reklamy zarabia.

Tymczasem to jest oszustwo! Zadaniem reklam jest trafić do osób, które nie znają Twojej firmy. W podanym przykładzie ktoś dokładnie zna Twoją firmę i jest zdecydowany skontaktować się właśnie z Tobą. Tymczasem za takich klientów też musisz płacić.