Prowadzenie social media

Prowadzenie social media


Social media to dla większośc firm, jeden z pierwszych punktów styku z klientami. Facebook to 2,958 mld użytkowników na świecie. Drugi co do wielkości YouTube to 2,5 mld użytkowników. Instagram to 1 mld. A nie zapominaj, że jest jeszcze Twitter, najszybciej rosnący TikTok, bardzo popularny zagranicą Pinterest. Media społecznościowe mają, więc w sobie gigantyczną siłę, a odpowiednia komunikacja na nich jest obowiązkiem. Z kolei zadbany i przemyślany content marketing pozwoli obudować Twoją firmę oddaną społecznością. 

Wbrew pozorom social media nie są skierowane do ludzi młodych. Jak podaje napoleoncat.com, na Facebooku 25,8% wszystkich użytkowników stanowią osoby powyżej 45. roku życia. A na Twitterze najszybciej rosnącą grupą użytkowników sa osoby 50+.

Pewną prawidłowością jest, że im dany serwis społecznościowy dłużej jest na rynku, tym więcej w nim osób starszych. Jeżeli, więc chcesz dotrzeć do osób młodych to szukaj wśród nowych społecznościówek. Świetnym przykładem tutaj będzie TikTok, w którym użytkownicy poniżej 24. roku życia stanowią większość.

Z kolei odbiorcami Instagrama w Polsce są w większości kobiety 58,8% między 18. a 34. rokiem życia (35,8% wszystkich użytkowników). Dodatkowo Instgram postrzegany jest jako promujący dobra luksusowe. A jak podają marketerzy z USA, w 2023 roku aż 93% z nich wykorzysta Instagram do marketingu influencerskiego.

Osoby 25 – 44 lat w celu komunikacji najchętniej korzystają z Messengera. Stanowią oni 47,7% wszystkich użytkowników. Natomiast najmniejszą grupą są osoby 13 – 17 i stanowią oni jedynie 5,1%. Co nie zmienia faktu, że jest to trzecie najlopularniejsze social medium w Polsce.

Czwartą, co do popularności, społęcznościówką w Polsce jest LinkedIn. Miesięcznie korzysta z niego 5,4 mln osób, z których 57,4% to osoby pomiędzy 25 – 34 rokiem życia. LinkedIn jest również social medium z najdroższymi reklamami. Koszt jednego kliknięcia wynosi średnio powyżej $5!

Jednak nie zapominajmy o innych mniejszych społecznościówkach. Jak podaje serwis websiterating.com użytkownicy Pinteresta stanowią 5,4% wszystkich ludzi na świecie. Mimo to, w Polsce, serwis jest raczej niszowy. Są również sieci społecznościowe jeszcze mniejsze. Świetnymi przykładami są tutaj Snapchat, Behance, Tumblr, medium.com i wiele innych.

Jak budować społeczność

Niemal każda osoba posiadająca dostęp do Internetu posiada conajmniej jedno konto na portalach społecznościowych. Bardzo często to właśnie te portale są pierwszym punktem styku z Twoją firmą. Niemal obowiązkiem każdej firmy jest „wyjście” do potencjalnych klientów i zbudowanie z nimi relacji opartej na obustronnej korzyści.

Dlaczego obustronna korzyść jest niezbędna? Z racji popularności social mediów, wszystkie firmy tam są. Co oznacza, że muszą mocno walczyć o uwagę odbiorców. Nie wystarczy, więc sama obecność na jednym lub drugim portalu społecznościowym. Bardzo ważne jest, aby komunikacja Twojej firmy była spójna i treściwa. 

Trochę wyżej podawałem statystyki poszczególnych serwisów. Jednak wchodząc w bardziej szczegółowe dane możemy dowiedzieć się dużo więcej o ich użytkownikach. Podawane są wszystkie dane demograficzne, a także pewne wiadomości odnośnie spraw osobisytch jak stan cywilny czy zamożność. 

Jeżeli stworzyłeś sobie poprawny portret klienta idealnego, np. w oparciu o raporty z Google Analyticsa, możesz wybrać to medium, w którym jest najwięcej Twoich klientów. 

Prowadzenie social mediów, czyli co?

Prowadzenie profili firmowych w social mediach wbrew pozorom jest czasochłonne. Nie oznacza to, że wystarczy raz na jakiś czas wrzucić post i po prostu tam być. 

Jak tworzyć posty na social media

Prowadzenie fan-page’y trzeba rozpocząć od ustalenia grupy docelowej. Przecież innym językiem będziemy mówili do osób młodych, które szukają rozrywki, a innym do osób starszych, które są ustatkowane i spokojne. Podobnie inaczej będziesz opowiadała o swoich produktach mężczyznom, którzy są wzrokowcami, a inaczej kobietom, do których łatwiej dotrzeć przez uczucia. Inaczej osobom prywatnym, które często podejmują decyzje zakupowe pod wpływem impulsu, a inaczej firmom, gdzie przeważa chłodna kalkulacja.

Podobnie sprawa wygląda z samym wyglądem postów. Bank nie może sobie pozwolić na kontrowersyjne treści, „młodzieżową” czcionkę lub zbyt swodobne zdjęcia. Podobnie sklep sprzedający odzież dziecięcą nie może korzystać z tych samych schematów co zakład pogrzebowy. Inna grupa odbiorców, inne potrzeby, a więc inna kreacja graficzna postów.

A to dopiero podstawa – posty.

Reklama na social mediach

Oprócz postów mamy kampanie reklamowe w social mediach. Ich cel może być różny, lecz zawsze musi sprzyjać rozwojowi Twojej firmy co mają pokazywać raporty.

KAMPANIA NA RUCH

Jej celem jest przekierowanie użytkownika na Twoją stronę internetową. Zdarza się, że są to specjalnie przygotowane strony, na które da się trafić tylko z reklamy. Dzięki temu będziesz wiedział, który kanał marketingowy przynosi największe korzyści.

KAMPANIA NA KONWERSJĘ

Poprzez konwersję należy rozumieć nie tylko samą sprzedaż w sklepie on-line. W przypadku firm, które nie posiadają sklepu www, konwersją może być, np. zapisanie się na newsletter, wypełnienie formularza, pobranie e-booka, zapis na rozmowę z handlowcem.

KAMPANIE GENERUJĄCE LEADY

Lead, nienawidzę anglicyzmów. W tym przypadku chodzi po prostu o pozyskanie kontaktu do potencjalnego klienta, która jest zainteresowana Twoją ofertą. Niezależnie od metody, zawsze sprowadza się to do pozyskania numer telefonu lub adres e-mail.

KAMPANIE SPRZEDAŻOWE

Ten rodzaj reklamy dotyczy tylko e-comerce. Sprzedaż ma się odbywać poprzez posty publikowane w social mediach. Zadaniem postów jest sprzedaż bezpośrednio w social mediach jak i przekierowanie do sklepu internetowego.

KAMPANIE ZASIĘGOWE

Kampanie zasięgowe używa się głównie do buduwania świadomości marki.
Trudniej zaufać firmie, której nie znamy. Kampanie zasięgowe mają za zadanie trafić do jak największej liczby użytkowników.

KAMPANIE BUDUJĄCE SPOŁECZNOŚĆ

Posty, które generują dużo interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia itd.) są automatycznie promowane przez social media. Zadaniem tych kampani jest wywołanie możliwiej największej dyskusji.

Lejki marketingowe

Są jeszcze lejki marketingowe, które z social mediów mogą prowadzić na tzw. landing page, a więc specjalnie przygotowane strony internetowe, które mają konkretne zadanie. Może to być sprzedaż konkretnego produkt, zapis na newsletter, a także… wciągnięcie w tryby kodów śledzących Google lub social mediów, dzięki czemu później można wysyłać bardziej spersonalizowane reklamy lub maile. 

Inne twory marketingowe

Oddaną i ufającą Ci grupę odbiorców buduje się nie tylko poprzez codzienną klasyczną komunikację (posty, odpisywanie na wiadomości, maile, komentarze itp.), ale również poprzez komunikację wymagającą dużo więcej poświęconego czasu.

Wszelkiego rodzaju e-booki, poradniki, newslettery, a nawet filmiki wideo czy szkolenia on-line to wszystko tworzy całość ekosystemu Twojej firmy. Im mocniej masz obudowaną firmę tego typu elementami, tym trudniej z nich wyjść. Im więcej elementów zaciekawi odbiorcę, tym jego zaufanie do Ciebie będzie wyższe. Dzięki temu zwiększasz szanse na to, że zostanie on w przyszłości Twoim klientem.

Prowadzenie fanpage na Facebooku

W grudniu 2022 roku na Facebooku w Polsce było aktywnych 24 201 800 użytkowników, co w porównaniu z całkowitą liczbą mieszkańców Polski na 31 grudnia 2022 roku podaną przez Główny Urząd Statystyczny (37 900 000) daje 61,86% wszystkich mieszkańców Polski. 

Na Facebooku znajdziemy niemal każdego. Reklamy Facebook Ads dają niesamowite możliwości targetowania. Jednak z drugiej strony oznacza to, że aby w miarę precyzyjnie dobrać naszą grupę odbiorców o trzeba przeklikać się przez wiele opcji, co zajmuje sporo czasu.

Jednak Facebook to nie tylko posty i płatne promowanie. Znajdują się tutaj świetnie odbierane relacje live, bardzo popularne i dobrze kowertujące relacje, ankiety, grupy, w których możesz gromadzić swoich potencjalnych klientów.

Prowadzenie fanpage na Instagramie

Z Instagramem sprawa aktualnie jest bardziej skomplikowana. Co prawda statystyki napoleoncat.com mówią, że jest to nadal bardzo popularna platforma (11 151 300 użytkowników na 31 grudnia 2022 roku), jednak ze względu na bardzo duże zmiany algorytmu i upodobnienie go do TikToka, w 2023 roku mogą nastąpić duże wachania. 

Co nie zmienia jednak faktu, że w odróżnieniu od Facebooka, użytkownicy Instagrama odbierają go jako promujący produkty w wyższej półki. 

Wielką popularnością cieszą się stories, a więc krótkie filmiki, które możesz wykorzystać do promowania w kreatywny sposób swoich produktów lub firmy. Innym przykładem ich wykorzystanie to pokazanie swojej pracy „od kuchni” lub prowadzenie miniszkoleń opowiadając o konkretnych produktach lub odpowiadając na pytania użytkowników. 

Instagram kładzie bardzo duży nacisk na kreację postów, co za tym idzie firmy działające w branży e-commerce zyskują tutaj niczym nieograniczone pole do popisu. Pokazanie produktu w codziennym życiu, jednak w kreatywny sposób, bardzo mocno przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

Prowadzenie TikToka

TokTok w 2020 roku był najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. W 2022 roku stał się najpopularniejszą stroną internetową na świecie, wyprzedzając takich gigantów jak Google, Facebook i YouTube.

Co sprawia, że jest on tak bardzo popularny. Jego niespotykany algorytm. Inne portale społecznościowe pokazują Ci treści publikowane przez osoby, które znasz i lubisz. TikTok wyświetla Ci filmiki dowolnych osób. Jego algorytm jednak jest tak zaawansowany, że na podstawie tego co oglądasz, jak długo to oglądasz, z jakimi treściami wchodzisz w interakcję, pokazuje Ci coraz bardziej dopasowane do Ciebie filmiki.

Dzięki takiemu algorytmowi od razu możesz zyskać tysiące wyświetleń, a dzięki temu rozpoznawalność Twojej firmy wzrośnie. Wysoka rozpoznawalność ciągnie za sobą większą liczbę pozyskanych klientów.

Co prawda, na TikToku znajdziesz bardzo młodych użytkowników. Jeżeli sprzedajesz produkty dla młodzieży to TikTok jest obowiązkowym medium, w którym powinieneś prowadzić działania. Jak podaje portal statista.com użytkownicy tego portalu to:
– 13 – 17 lat – 34% użytkowników,
– 18 – 24 lat – 40% użytkowników.

Zresztą początkowo Facebook też przyciągał tylko najmłodsze osoby, które dorastały wraz z tą społecznościówką.

Prowadzenie profilu na LinkedIn

LinkedIn jeszcze kilka lat temu kojarzył się z miejscem, na którym można znaleźć oferty pracy. Jedna z biegiem lat LinkedIn ewoluował i obecnie jest miejscem do wymiany doświadczeń biznesowych skupiających się na treściach korporacyjnych i biznesowych. Oznacza to, że posiadając dobrze uzupełniony profil i publikując wartościowe treści w prosty sposób możesz trafić do odbiorców B2B.

Z LinkedIna korzysta 97% polskich menadżerów. Z czego 57% stanowią mężczyźni, a najwięcej użytkowników jest z przedziału wiekowego 25 – 34 lat.

Jeżeli sprzedajesz produkty lub usługi dla biznesu to jest to miejsce gdzie musisz być!

Tworzenie grafiki do social mediów

Skupiając się na szczegółach grupy docelowej lub dobraniu odpowiednich hashtagów, możesz całkowicie zapomnieć o cechach wizualnych postów. 

Przewijając tablicę Facebooka lub innego social medium, na poszczególne posty poświęcach tylko ok. 1 sekundy. Co więcej, nie tyle na same posty co na ich grafikę. I Ty masz właśnie niecałą 1 sekundę na przyciągnięcie uwagi. 

Zadaniem grafiki jest zatem na tyle zainteresować odbiorcę, aby poświęcił więcej swojego czasu i zapoznał się z całą treścią postu.

Dlatego grafika powinna być… czytelna. O podstawowych zasadach przy projektowaniu graficznym stworzyłem e-booka, który jest do pobrania TUTAJ. Warto też pamiętać o design systemie. W ramach niego przy tworzeniu postów należy pamiętać o zachowaniu kolorów, czcionek, języka, które są z góry nakreślone dla Twojej firmy. 

Analizowanie i wyciąganie wniosków

Prowadzenie social mediów to jedno, a analizowanie czy robimy to dobrze lub co robimy źle to inna sprawa. Jednak, abyśmy mogli przystąpić do analizy to najpierw musimy ustalić jaki jest cel naszych działań! Bez wcześniejszego ustalenia moja wizja z Twoją wizją może się diametralnie rozjeżdżać, co będzie skutkowało Twoim niezadowoleniem. A tego bym nie chciał.

Facebook daje nam do dyspozycji naprawdę bardzo dużo szczegółowych wyników. Jednak naszym zadaniem jest umieć wśród nich wyszukać tych, które będą Ciebie interesowały. Ponadto, z tego ciągu cyferek, trzeba poprawnie wyciągnąć wnioski i podjęć poprawne decyzje, dzięki którym nasze wyniki w socjal mediach będą jeszcze lepsze.

Czy prowadzić social media samemu

Jak widzisz prowadzenie social mediów to nie tylko wrzucenie postu 2 razy w tygodniu. To dużo więcej analiz niż widocznego działania. A więc, jeżeli posiadasz na tyle dużo mocy przerobowych, żeby zająć się społecznościówkami, to niezwlekaj – RÓB TO! Weź jednak pod uwagę, że część czasu i budżetu przeznaczonego na social media pójdzie w nietrafione pomysły. Jednak z czasem efekty będą coraz lepsze.

Jeżeli jednak nie posiadasz na tyle dużo czasu, aby samemu zapanować na socialami, to oczywiście zleć to zadanie komuś innemu. Jednak nie byle komu! Najpierw przeprowadź rozeznanie wśród znajomych, być może ktoś korzysta z takich usług i jest zadowolony. W drugiej kolejności sam poszukaj kogoś, kto według Ciebie wygląda na zaufaną osobę. Skontaktuj się z tymi wszystkimi osobami, poproś o wstępną ofertę, cenę a może jakąś wstępną wizję na prowadzenie Twoich social mediów. Zapoznaj się ze wszystkimi i wybierz, tą ofertę, która według Ciebie jest najlepsza. 

Czego należy unikać? W pierwszej kolejności umów na długi i bardzo długi czas. Umów, w których nie ma wypisanych efektów, za które masz się rozliczać. Według mnie, powinieneś też unikać bardzo dużych firm. Na podstawie własnego doświadczenia wiem, że duże firmy w pewnym momencie zaczynają iść na ilość. Tymczasem małe firmy, jeżeli chcą przetrwać lub rozwinąć się, muszą dowozić wyniki, aby ich reputacja rosła. Unikaj też firmy, które działają pod algorytm. Algorytm na Facebooku zmienia się bardzo często, co może skutkować obniżeniem efektów.

Kiedyś były firmy, które pozycjonowały poprzez linki z katalogów firm. W pewnym momencie Google zmienił drastycznie swój algorytm w taki sposób, że katalogi firm psuły jakość pozycjonowania. Sieć komórkowa Play, po tej zmianie, oberwała tak mocno, że przez kilka miesięcy na frazę „play” nie pojawiała się na pierwszych 10 stronach wyników wyszukiwania.

Unikaj też wszelkich firm, które gwarantują Ci konkretny wynik. Ja mogę zagwarantować, że włożę w obsługę Twojej firmy 100% swoich umiejętności, a efekty… no cóż. Szybciej lub później, ale się pojawią. Niestety nie mam wpływu na szybkość ich pojawienia się. 

Ile kosztuje prowadzenie social mediów

I na koniec rzecz najważniejsza – ile kosztuje prowadzenie socjal mediów? Niestety nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznaczenie. Co więcej tak naprawdę, bardzo trudno również o podanie jakichś widełek. Końcowy koszt uzależniony jest od wielu elementów. 

Poziom startowy

Trzeba zacząć od tego jak wygląda Twój aktualny stan z social mediami. Mogą być trzy:
poziom startowy – brak założonych kont na portalach społecznościowych lub marketing w nich dopiero raczkuje. Trzeba zacząć od budowania rozpoznawalności marki.
zaawansowany – fan-page są założone i działają. Wejście w istniejący profil wymaga odpowiedniego przygotowania, które wymaga czasu.
depresja – sociale są, ale ogólna opinia o firmie w Internecie jest poniżej dopuszczalnej. Trzeba pokazać, że to co było zostaje za nami i zaczynamy działać od nowa. Po pierwsze zbieranie opinii.

Branża

Bardzo ważna jest również branża, w której działasz. Bardziej konkurencyjne branże wymagają więcej pracy.

Bardzo popularne branże to finanse, zdrowie, uroda, marketing. Musisz się tutaj liczyć z większą ilością konkurencji i wyższymi stawkami za wyświetlenie reklamy.

W zależności od branży, grupa odbiorców może być mniej lub większa. Teoretycznie z bardziej licznej grupy łatwiej o lepsze wyniki. Jednak z drugiej strony, mniejsze grupy odbiorców mogą być bardziej zainteresowane Twoim produktem i efekty mogą być jeszcze lepsze. 

Obszar działania

Obszar działania również jest bardzo ważny. W przypadku firm działających lokalnie, automatycznie mamy ograniczoną grupę odbiorców. Jeżeli zaś mam zająć się sklepem internetowym, który sprzedaje produkty na terenie całej Polski, to grupa odbiorców będzie dużo szersza.

Reklamy

Oczywiście to nie wszystko. Końcowa cena obsługi socjale mediów uzależniona jest również od kwoty jaką chcesz wydać na reklamy. Mniej czasu potrzebuję na przygotowanie zestawu reklam za 300 zł, a więcej czasu gdy na reklamy chcesz przeznaczyć 1500 zł.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się coś więcej odnośnie kosztów napisz do mnie. Umówimy się na spotkanie, omówimy wszystkie elementy i wtedy będę mógł powiedzieć coś więcej.

Jak mogę pomóc rozwinąć się Twojej firmie?

Chcesz, żebym zrobił dla Ciebie jakiś fajny marketing? A może chcesz tylko omówić swoje problemy, a ja wskażę Ci drogę jak je pokonać? Chcesz wiedzieć „dokąd tupta nocą jeż?”? Napisz. Daj znać w czym mogę pomóc, a ja na pewno się odezwę.