Pozycjonowanie
Pozycjonowanie ma na celu spowodowanie, że Twoja strona będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google. Im więcej słów kluczowych będzie w TOP10, tym będziesz miał więcej wejść na stronę.
Spis treści:
1. Co wchodzi w skład pozycjonowania
1.1. Audyt SEO
1.2. Optymalizacja SEO
1.3. Jakość treści
1.4. Linkowanie zewnętrzne
2. Darmowe narzędzia do samodzielnego audytu SEO
3. Pytanie i odpowiedzi o pozycjonowanie
Wysoką pozycję można sobie zapewnić również poprzez reklamy ADS. Jednak gdy wyłączasz reklamy, Twoja strona znika. Pozycjonowanie jest to działanie, które pokazuje Twoją stronę nie w płatnych wynikach wyszukiwań, tylko w tych poniżej, bezpłatnych, zwanych organicznymi.
Pewnie interesując się tym tematem trafiłeś na takie określenia jak pozycjonowanie, SEO, optymalizacja, link building, content, UX i inne. Jakkolwiek byśmy tego nie nazywali to zawsze chodzi o to samo – podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce. Jest to zbiór zasad, które publikuje Google, których trzeba przestrzegać, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Google nie podaje oficjalnie tych wytycznych, jednak udostępnia je w formie wskazówek i zaleceń. Możesz je znaleźć na:
Google Webmaster Central Blog
oficjalne źródło informacji od Google dla webmasterów i specjalistów SEO. Na tym blogu publikują aktualne informacje, aktualizacje algorytmów i wskazówki dotyczące optymalizacji stron internetowych.
Google Search Central
oficjalne centrum pomocy dla osób zajmujących się tworzeniem stron internetowych. Można tam znaleźć informacje i wskazówki dotyczące pozycjonowania stron internetowych w formie artykułów, poradników, prezentacji i innych materiałów, które pomogą Ci zrozumieć, jak lepiej zoptymalizować swoją stronę.
Google Search Quality Evaluator Guidelines
są to dokumenty Google, które dają wgląd w to, jak Google ocenia jakość stron internetowych.
Co wchodzi w skład pozycjonowania
Ciągle tylko pozycjonowanie i pozycjonowanie. Ale tak właściwie co to znaczy? Jakie czynności to obejmuje? Czmu to jest takie drogie? No to zaczynajmy…
Audyt SEO
Zadaniem strony internetowej jest dostarczać Ci klientów. Audyt SEO pokaże obszary wymagające poprawy. Chodzi tu zarówno o sam kod strony, jej zawartość oraz o analizę zachowania użytkowników.
W ramach audytu SEO sprawdzam:
– historia domeny,
– widoczności strony w Internecie,
– certyfikat,
– wersja mobilna strony,
– szybkość ładowania się strony,
– słowa kluczowe,
– analiza strony www pod względem treści i duplikacji treści,
– optymalizacja strony (meta title, meta discription, gęstość słów kluczowych, nagłówki),
– rozmiary i format grafik i zdjęć na stronie,
– linkowanie wewnętrzne,
– plik robots.txt i przekierowania.
– linkowanie zewnętrzne,
– analiza konkurencji (słowa kluczowe, struktura strony),
– analiza social mediów i Google Moja Firma.
!
Jednak są sytuacje, w których wykonanie audytu nie ma sensu. Jeżeli posiadasz blog o chcesz, abym dokonał jego audytu. Zapomnij! Nie zrobię tego. Blogów się po prostu nie audytuje, a co za tym idzie, nie pozycjonuje. Możesz uznać mnie za oszusta lub kogoś kto nie zna się na swojej pracy, ale taka jest prawda.
Drugą sytuacją, w której wydanie pieniędzy na zrobienie audytu mija sie z celem to strona internetowa, która nie posiada wersji mobilnej. Chodzi o to, że końcowe wnioski z takiego audytu będą zawsze brzmiały – Zbuduj stronę od początku.
Optymalizacja SEO
W audycie SEO ustaliliśmy elementy do poprawy, a w ramach optymalizacji bierzemy się do pracy. Bierzemy pod lupę wszystkie elementy techniczne strony i zmieniamy je.
Optymalizacja SEO polega na dostosowaniu kodu strony oraz jej treści do wymogów Google. Do jej zadań należy również usunięcie błędów indeksowania witryny, wygenerowanie mapy witryny, a także usunięcie zbędnego kodu JavaScript i CSS, które spowalniają wczytywanie się witryny.
Mimo, iż sam opis optymalizacji SEO nie zajmuje dużo miejsca, to czas potrzebny na wykonanie jej jest bardzo duży. Wszystko zależy od wyników audytu SEO. Im więcej znalezionych błędów, tym więcej czasu wymaga optymalizacja.
Jakość treści
Po angielsku nazywa się to content marketing i chodzi o to (w bardzo uproszczonej wersji), żeby pisać blog firmowy. Brzmi prosto, ale takie nie jest. Zastanów się ile artykułów możesz napisać na temat swojej pracy? Natomiast moim celem jest stworzenie jednego artykułu tygodniowo, co przekłada się na 45 – 52 artykuły w ciągu roku. Dasz radę tyle stworzyć?
Oprócz tego nie wystarczy sam artykuł! Trzeba go ładnie poukładać, musi mieć tytuł, nagłówki, krótkie akapity, żeby się lekko czytało, odpowiednie zdjęcia, podpisy do zdjęć, alt-y zdjęć, frazy kluczowe, linki wewnętrzne.
Linkowanie zewnętrzne
Po angielsku – link building. Pozyskiwanie linków kierujących do pozycjonowanej witryny z innych miejsc w Internecie. Jednak nie mogą to być byle jakie linki. Niskiej jakości linki negatywnie wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce.
Linki te muszą być naturalne, a więc w grę wchodzą wszelkiego rodzaju fora tematyczne, ogólnopolskie katalogi branżowe.
Jednak najlepiej działają artykuły umieszczone na innych blogach w formie wpisu gościnnego lub sponsorowanego.
Im blog odsyłający lepszej jakości tym mocniejszy link. Jednak, aby artykuł pojawił się na takim blogu, to trzeba zapłacić właścicielowi.
Dla większych klientów można zbudować strony zapleczowe do pozycjonowania. Jednak wiąże się to z wyższymi kosztami pozycjonowania.
Darmowe narzędzia do samodzielnego audytu SEO
Jeżeli chcesz na własną rękę przeprowadzić wstępny audyt, możesz to robić całkiem za darmo. Polecam skorzystanie z darmowych darmowych wtyczek, programów i stron internetowych, które pozwolą na sprawdzenie wyszukiwanych fraz, znajdą frazy powiązane oraz sprawdzą na jakie frazy rankują konkurencyjne strony internetowe.
Surfer Keyword – darmowa wtyczka do przeglądarki. Dzięki niej szybko dowiesz się jakie słowa kluczowe ma konkurencja oraz jak często są one wyszukiwane miesięcznie.
Planer Słów Kluczowych – narzędzie od Google, pozwalające znaleźć słowa najbardziej pasujące do Twojej strony. W przypadku, kiedy nie jest aktywna żadna kampania reklamowa, liczba wyszukiwań keywordów nie jest dokładna, a wskazuje nam jedynie przedział wyszukiwań.
Ubersuggest – bardzo intuicyjne narzędzie, które po wpisaniu frazy, pozwala na wyświetlanie powiązanych słów kluczowych czy wykorzystanie ich w content marketingu. Narzędzie umożliwia wybór wielu krajów oraz języków, w tym również języka polskiego.
Answer The Public – Narzędzie dostępne zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. W wersji darmowej występuje dzienny limit zapytań. Również w nim możemy wybrać kraj oraz język dla zapytania.
Podpowiedzi w wyszukiwarce Google – Wpisując dowolne słowo kluczowe w pole wyszukiwania, po chwili otrzymujemy kilka podpowiedzi automatycznych. Te sugestie są często doskonałymi słowami kluczowymi. Również po wpisaniu i wyszukaniu hasła na dole wyszukiwarki znajdziemy powiązane zapytania.
Screaming Frog – jest to jedno z najlepszych narzędzi analizy on-site SEO. Dostępne jest w wersji darmowej (maksymalnie 500 przeskanowanych adresów) lub w wersji płatnej (abonament roczny bez żadnych ograniczeń). Jako że najczęściej osoby chcące pozycjonować stronę bez pomocy agencji, są właścicielami niewielkich witryn, to darmowa wersja oprogramowania w zupełności wystarczy.
FAQ
Czy pozycjonowanie działa?
Działa! Jednak na jego efekty trzeba poczekać kilka miesięcy. I właśnie ten fakt powoduje, że niektórzy mało cierpliwi przedsiębiorcy mówią o niedziałaniu pozycjonowania.
Lepiej wybrać pozycjonowanie czy płatne reklamy?
Nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie pozycjonowania z reklamami. Reklamy mają tą zaletę, że przynoszą efekty od razu. Pozycjonowanie ma tą zaletę, że nawet po przestaniu pozycjonowania strona utrzymuje się jeszcze jakiś czas wysoko w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego konkurencja w ofercie ma pozycjonowanie za 600 zł netto?
Jak głosi stara prawda – za jakość trzeba zapłacić. Za 600 zł możemy dostać coś co jest pozycjonowaniem, ale w tak okrojonym zakresie, że efekty jego będą widoczne w bliżej nieustalonej przyszłości.
No i dostaniesz umowę na 24 miesiące, której nie będziesz mógł rozwiązać.
Czy pozycjonowanie jest drogie?
To zależy do czego chcesz je porównać. Jednak skłaniam się do odpowiedzi, że pozycjonowanie jest tanie, ponieważ przynosi więcej zysku niż wykoni jego koszt. Czyli dzięki pozycjonowaniu zarobisz więcej, niż bez niego, a ta różnica pokryje koszt pozycjonowania i jeszcze zostanie.
Jaki jest minimalny budżet na SEO dla firmy usługowej?
Pozycjonowanie lokalne jest prostsze i szybsze niż ogólnopolskie, co wiąże się z tym, że jest tańsze. Miesięczny abonament za pozycjonowanie, które będzie przynosiło skutek wynosi 1 500 zł netto i w górę w zależności od branży, konkurencji i strony internetowej.
Jaki jest minimalny budżet na SEO dla sklepu internetowego?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to wyższa szkoła jazdy. Jeżeli uda Ci się znaleźć osobę, która zna się na pozycjonowaniu i namówić ją na etat to ją bierz! Minimalny miesięczny abonament za pozycjonowanie sklepu internetowego wynosi od 5 000 zł netto.
W jaki sposób rozliczam się z pozycjonowania?
Tylko miesięczny abonament z możliwością wypowiedzenia umowy z miesięcznym wyprzedzeniem.
Jak długo trzeba czekać na pierwsze efekty pozycjonowanie?
Efekty powinny być widoczne po 3 miesiącach. Jednak wszystko zależy od konkurencji, budżetu i dobranej strategii.
Jak mogę pomóc rozwinąć się Twojej firmie?
Chcesz, żebym zrobił dla Ciebie jakiś fajny marketing? A może chcesz tylko omówić swoje problemy, a ja wskażę Ci drogę jak je pokonać? Chcesz wiedzieć „dokąd tupta nocą jeż?”? Napisz. Daj znać w czym mogę pomóc, a ja na pewno się odezwę.
Copyright © Adrian Strojwąs. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.