Transfer autorytetu
Słyszałeś o SuperBowl? Jest to finał rozgrywek ligowych futbolu amerykańskiego (NFL). Zwycięzca tego meczu, zostaje mistrzem!
Zresztą sam mecz jest nieważny. Chodzi o reklamy! Czy wiedziałeś, że są to najdroższe reklamy na świecie? Jak podają WirtualneMedia, 30-sekundowy spot reklamowy kosztuje $7 000 000.
A jak to wygląda w telewizji polskiej? Najdroższe reklamy, jak podają te same WirtualneMedia, są przy Wiadomościach. A konkretnie między Wiadomościami a Pogodą. Czemu akurat te reklamy są najdroższe?
Zaufanie do Twojej firmy nie przyjdzie samo. Musisz je wzbudzić. W tym celu pojawiasz się wszędzie tam, gdzie może być Twój klient. Jednak nie wystarczy się tylko pojawiać! Musisz udowodnić, że posiadasz wiedzę lub umiejętności.
Można to zrobić na wiele sposobów. Jednym z najbardziej popularnych jest społeczny dowód słuszności. Jednak z niego korzystają niemal wszyscy. Nawet nie do końca o tym wiedząc.
Jest jednak inny sposób, który jest dużo rzadziej wykorzystywany, a jest jeszcze bardziej skuteczny – nazywa się on transfer autorytetu.
Transfer autorytetu
Pamiętasz, kiedy w Polsce są najdroższe reklamy? Między Wiadomościami a Pogodą. Czemu wtedy? Można powiedzieć, że dlatego, że to wszystko przez Twój mózg. A dokładnie przez to, że jest on leniwy.
Program informacyjny, jakim są Wiadomości, informuje nas o najważniejszych wydarzeniach z kraju i ze świata. Można w nich zobaczyć najlepszych na świecie sportowców, pisarzy. Najczęściej nagradzanych naukowców, przedsiębiorców, artystów. Nasz mózg zna te osoby i łączy je z ich sukcesem. Skoro naukowiec dostał Nobla, to automatycznie ufamy, że to co mówi jest prawdą.
Wiadomości pokazując te osoby posiadające u Ciebie autorytet, automatycznie stają się godne zaufania. Dzieje się tak, ponieważ autorytet naukowca z nagrodą Nobla, przechodzi na Wiadomości.
Ale co to ma wspólnego z przerwą reklamową przed Pogodą? Wysoka cena reklam w tych czasie wynika to z prostego rozumowania
Skoro Wiadomości mają uznaną renomę, to TVP nie pozwoli sobie na emitowanie reklam firm, które mogą tą renomę popsuć.
Prosto mówiąc, autorytet Wiadomości automatycznie przenosimy na firmy, które emitują reklamy w przerwie przed Pogodą. A to wszystko dlatego, że nasz mózg jest leniem!
Najdroższe reklamy w przerwie Super Bowl
Natomiast wracając do reklam w przerwie Super Bowl, to są one najdroższe z kilku powodów.
Po pierwsze – ogromna widownia. Finałowy mecz NFL przyciąga miliony widzów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na całym świecie.
Po drugie – ograniczona dostępność. Przerwa w meczu jest z góry ustalona przepisami gry w futbol amerykański. Podczas jej trwania można wyemitować ograniczoną liczbę reklam. Walka o ten czas toczy się więc na pieniądze. Zresztą zasada dostępności jest dobrze znana w marketingu.
Po trzecie – Super Bowl to coś więcej niż mecz finałowy. Futbol amerykański to najpopularniejszy sport w USA. Gracze są idolami, jak piłkarze w Europie. A skoro w takim otoczeniu pojawia się reklama wazeliny, to musi to być najlepsza wazelina.
Budowanie zaufania
Aby ktoś Ci zaufał, musisz wzbudzić jego zaufanie. W tym celu pojawiasz się ze swoją wiedzą, wszędzie tam, gdzie może być Twój klient.
Aby pokazać swoje umiejętności, zakładasz kanał na YouTube. Tworzysz fan-page na Facebook’u. Wrzucasz rolki na Instagram. Kręcisz filmiki na TikToka. Udzielasz się w rozmowach branżowych na Twitterze/X. Zakładasz newsletter i zbierasz kolejnych odbiorców. Jest jednak pewien problem.
Na tych kanałach to TY chwalisz siebie.
A jeżeli Ci nie ufam, to nie uwierzę w to co mówisz. Dlatego tak ważne jest by chwalili cię także inni. Tacy, których Twoi odbiorcy znają i im ufają. To właśnie jest transfer atuorytetu.
Zobacz jak to robi Paweł Tkaczyk:
Cześć, nazywam się Paweł Tkaczyk i pomagam budować silne marki. Współpracowałem między innymi z SONY, HBO, Orange”
Chyba nie ma osoby, która nie znałaby tych firm. Współpraca z nimi budzi podziw i zaufanie. W końcu to są ogromne firmy, z ogromnymi budżetami i nie współpracują z byle kim.
Znane nazwiska, znane firmy, certyfikaty, nagrody. To wszystko jest elementem transferu autorytetu.
Transfer autorytetu w Twojej firmie
Załóżmy, że prowadzisz sklep z ubrankami dla dzieci.
Klient wpisuje w Google – ubranka dziecięce. W rezultacje otrzymuje wyniki i otwiera sobie 10 zakładek w przeglądarce. W każdej jest sklep, który spełnia dokładnie te same kryteria. Rzeczywiście sprzedaje ciuszki dziecięce. I moment, który teraz następuje, to ten moment, kiedy klient zastanawia się dlaczego Tobie powinien zaufać.
Szuka, więc czegoś na Twojej stronie, co spowoduje, że Ci zaufa. Wchodzi na stronę O nas, a tam standardowy marketingowy bełkot:
…nasza firma to efekt wieloletnich doświadczeń, wiedzy i pasji…
fajnie, ale dlaczego miałby Ci zaufać? On też ma wiedzę i pasje, ale musi kupić ciuszki dziecięce, bo sam ich nie zrobi.
Nic prostszego! Zastosuj transfer autorytetu. Możesz powołać się na nagrodę na najlepszy sklep internetowy przyznawaną przez Forbsa. Możesz powołać się na Igę Świątek, że kupiła te ciuszki na prezent dla Marii Sharapovej. Możesz napisać, że dzieciaczki w reklamie pieluszek z popularnej sieci sklepów, są właśnie w Twoich ciuszkach. Możesz się pochwalić, że na Mapach Google masz ocenę 5,0.
Tutaj po pierwsze masz efekt skali (część społecznego dowodu słuszności), a więc znaczenie ma duża liczba osób ocenia Twój sklep jako dobry. Musi, więc być dobry.
Po drugie przechodzi na Ciebie autorytet jakim cieszą się opinie na Mapach Google.
Podsumowanie
Transfer autorytetu, to pojęcie z zakresu psychologii społecznej i komunikacji, które odnosi się do procesu przenoszenia pozytywnego lub negatywnego postrzegania jednej osoby, instytucji lub marki na inną osobę, instytucję lub markę. W skrócie, jest to proces, w którym autorytet lub wiarygodność jednego źródła wpływa na to, jak ludzie postrzegają inne źródła.
Transfer autorytetu może działać w różnych kontekstach, takich jak reklama, polityka, media społecznościowe i wiele innych.
- Reklama: Jeśli znana osoba lub ekspert w danej dziedzinie promuje produkt lub usługę, to przekazuje swój autorytet reklamowanemu produktowi.
- Polityka: Politycy często starają się zdobyć poparcie poprzez transfer autorytetu, np. poprzez wsparcie znanych liderów politycznych, celebrytów lub ekspertów.
- Media społecznościowe: Influencerzy często wykorzystują swój autorytet, aby promować produkty lub usługi. Jeśli influencer poleca konkretny produkt, to wpływa to na decyzje zakupowe jego obserwatorów.
- Dziennikarstwo: Dziennikarze i media mogą również korzystać z transferu autorytetu, gdy w artykule odwołują się do badań, ekspertów lub źródeł wiarygodnych, aby poprzeć swoje artykuły.