Co to jest link building

Co to jest link building

Budowanie linków, znane również jako link building, to proces pozyskiwania linków do Twojej strony internetowej z innych stron internetowych. Celem budowania linków jest zwiększenie autorytetu Twojej strony w oczach wyszukiwarek i tym samym poprawa jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego budowanie linków jest ważne?

Wyszukiwarki, takie jak Google, wykorzystują linki jako sposób na ocenę wartości i wiarygodności stron internetowych. Strona internetowa z dużą liczbą linków z wysokiej jakości stron internetowych jest postrzegana jako bardziej wartościowa i godna zaufania niż strona internetowa bez linków lub z linkami z niskiej jakości stron.

Kiedyś oficjalnym parametrem pokazującym ranking stron był PageRank (PR). Można go było sprawdzić na stronach Google. Obecnie PR został ukryty, jednak Google nadal ocenia strony pod względem wiarygodności i wartości, ale oficjalnie nie podaje tej informacji.

Jak budować linki?

Istnieje wiele różnych sposobów budowania linków, ale do najpopularniejszych należą:

  • Tworzenie wartościowych treści: Tworzenie treści, które są interesujące i użyteczne dla użytkowników, zachęcając inne strony internetowe do linkowania do nich. W skrócie można powiedzieć – prowadzenie wartościowego bloga.
  • Gościnne wpisy na blogu: Pisanie artykułów dla innych stron internetowych i umieszczanie w nich linków do Twojej strony. Jednak jeżeli dopiero wchodzisz w branżę to o takie linki jest niezmiernie trudno. Nikt Cię nie zna, więc nie udostępni Ci swojego miejsca na treść o nieznanej wartości.
  • Dystrybucja treści: Udostępnianie swoich treści w mediach społecznościowych i innych kanałach online, aby zwiększyć ich zasięg i zachęcić inne strony do linkowania do nich.
  • Budowanie katalogów: Zgłaszanie swojej strony internetowej do katalogów online. Jednak nie należy z tym przesadzać! Google wyrzuca linki prowadzące z farm linków, czyli katalogów niskiej jakości, które nie wnoszą żadnej wartości do Internetu, a ich jedynym celem jest… wysłanie linka.
  • Zakup linków: Kupowanie linków od innych stron internetowych lub za pośrednictwem portali do tego stworzonych. Najpopularniejszymi portalami jest WhitePress oraz LinkHouse.

Co to jest link wysokiej jakości?

Link wysokiej jakości to link z strony internetowej, która jest związana w Twoją branżą i ma wysoki autorytet w oczach wyszukiwarek. Linki z takich stron są bardziej wartościowe dla Twojej strony internetowej niż linki z niskiej jakości stron.

Budowanie linków to proces długoterminowy, który wymaga cierpliwości i wytrwałości. Należy regularnie monitorować efekty działań i dokonywać niezbędnych korekt.

Jaką wartość dla pozycjonowania ma linkowanie zewnętrzne

W skład pozycjonowania wchodzą zarówno działania na stronie (tzw. on-site) jak i działania poza stroną (tzw. off-site). Jeżeli miałbym uszeregować je pod względem ważności to kolejność była by następujące:

1. Optymalizacja techniczna strony

W skład tego wchodzi szybkość ładowania się strony internetowej, poprawność jej wyświetlania na smartfonach (responsywność) oraz łatwość nawigacji na niej.

Każda strona musi mieć poprawnie dobrane i skonfigurowane meta tagi i nagłówki oraz słowa kluczowe.

Nie należy zapominać o takich podstawowych rzeczach jak mapa strony przesłana do wyszukiwarek.

2. Wysokiej jakości treść

Chodzi tutaj zarówno o treść na poszczególnych podstronach jak i na blogu. Tworzona treść musi być adekwatna do ogólnej tematyki strony, musi być unikalna, angażująca i wartościowa. Lepiej napisać jeden artykuł na tydzień, który wyczerpuje temat, niż kilka artykułów, które tylko prześlizgną się po temacie.

3. Linkowanie zewnętrzne

Według mnie dopiero na 3. miejscu pod względem ważności w pozycjonowaniu umieściłbym pozyskiwanie linków zewnętrzych. Nie oznacza to, że jest to nieważne. Wprost przeciwnie! Pozycjonowanie bez każdego w tych elementów będzie trudniejsze, bardziej czasochłonne, a w niektórych przypadkach nie będzie dawało efektów.

4. Media społecznościowe

Bądź tak gdzie są potencjalni klienci. Jest więcej mediów społecznościowych niż Facebook, Instagram, TikTok i X. Nie zapominaj o LinkedIn, Pinterest, YouTube, SnapChat lub różnego rodzaju fora dyskusyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *