Marketing internetowy dla sklepów online
Podstawowym zadaniem sklepów internetowych, jest sprzedaż. Zbudowanie sklepu on-line, który będzie fajnie wyglądał i posiadał możliwość płatności on-line jest dość proste. Przy pomocy filmików z YouTube większość przedsiębiorców powinna sobie dać z tym radę.
Jednak w e-commercie nie chodzi o to, żeby posiadać sklep, tylko o to, żeby ten sklep zarabiał na siebie. Tym bardziej, że pułapek jest mnóstwo.
Najczęściej powtarzającymi się problemami właścicieli sklepów internetowych jest brak klientów oraz klienci, którzy wchodzą na stronę sklepu, oglądają, ale nie kupują, czyli tzw. porzucone koszyki. Niestety, jak na większość problemów w dziedzinie marketingu tak i tutaj, nie ma jednego złotego rozwiązania. Oczywiście, życzyłbym sobie, żeby wystarczyło zrobić kolejne czynności z listy i to by działało. Niestety. Taka lista nie istnieje, ponieważ każdy sklep i każda branża ma swoją specyfikę.
Najczęstsze problemy sklepów internetowych
Pozostałe problemy sklepów internetowych,
o których przeważnie nie zdajesz sobie sprawy
-> Brak sprecyzowanej strategii marketingowej,
-> Brak opracowanego design systemu,
-> Źle prowadzone social media,
-> Złe opisy produktów oraz za mało zdjęć,
-> Potrzeba automatyzacji,
-> Stawianie tylko na jeden kanał zdobywania klientów,
-> Brak określonych celów.
Wiem jak Ci pomóc!
Jak ściągnąć klientów do sklepu internetowego.
Sposobów na zdobywanie nowych klientów jest kilka. Po pierwsze – pozycjonowanie. Po drugie – reklamy w wyszukiwarce i social mediach. Po trzecie – social media. Po czwarte – klasyczna reklama (ulotki, wizytówki, broszury, banery itp.). Po piąte, ale nie najmniej ważne, wszelkiego rodzaju portale typu Allegro oraz porównywarki cen.
Według raportu Interaktywnie Polacy w 2023 roku wydadzą na zakupy on-line 150 miliardów złotych. Popularność takich zakupów z roku na rok rośnie. A my jako kupujący, staliśmy się wymagający. Mam tutaj na myśli tzw. doświadczenie zakupowe. A czy zadbałeś o pozytywne doświadczenia zakupowe w swoim sklepie?
Mam dużo porzuconych koszyków.
Jest to problem nie tylko początkujących e-commerców, ale w pewnym sensie specyfika handlu on-line. Skąd się biorą porzucone koszyki. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Baymarda najczęstszymi powodami, dla których pojawiają się porzucone koszyki to:
– ukryte dodatkowe koszty (wysyłka, płatność online),
– konieczność zakładania konta w sklepie,
– zbyt długi i skomplikowany proces składania zamówienia,
– błędy na stronie sklepu, brak zaufania do sklepu,
– zbyt długa dostawa,
– skomplikowana polityka zwrotów,
– brak interesującej metody płatności.
Jak widzisz zdecydowana większość powodów leży po stronie doświadczeń zakupowych.
Uruchomiłem reklamy, ale nie dały one efektu.
Wiele osób decyduje się samemu uruchomić reklamy Google Ads, ponieważ dostali od Google kupon rabatowy.
Kupony rabatowe są świetnym sposobem na zapoznanie się z możliwościami jakie dają reklamy Google. Jednak przed ich uruchomieniem trzeba ustalić strategię marketingową. Trzeba przemyśleć na jaki produkt możesz złapać klienta, a jakim produktem zwiększyć swój zysk. Opracować i wdrożyć tak zwany lejek marketingowy. No i na koniec, trzeba umieć analizować otrzymane wyniki.
Klienci do Ciebie nie wracają?
Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, co zrobiłeś, aby zachęcić klientów do tego, aby do Ciebie wrócili? Jeżeli sądzisz, że masz tak świetną ofertę i ceny, że sami powinni wracać, to jesteś w błędzie.
Każdy klient zwraca uwagę na inny element. Dla jednego ważna jest cena, dla drugiego szybkość wysyłki, a trzeci zwraca uwagę na estetykę sklepu online. Najczęściej to co według Ciebie powinno przyciągać klienta – w ogóle go nie przyciąga.
Co zrobić aby klienci wracali do sklepu online? Trzeba zarzucić na nich jakąś przynętę! Im więcej przynęt tym większa szansa, że część z nich wróci.
Jak walczyć z konkurencją?
Jest to bardzo trudne zadanie. W tej chwili każda branża obsadzona jest przez kilka sklepów online, które zabrały większą część rynku. Zatem jak Ty, mały lub nowopowstały sklepik masz z nimi walczyć?
No cóż. W pierwszej kolejności zapomnij o walce cenowej – duży zawsze wygra!
Twój sklep musi być jakiś. Pamiętasz Serce i Rozum z reklam Orange? Był to wyróżnik! Drużyny sportowe mają swoje maskotki. Ty też musisz mieć coś co Cię wyróżni i przyciągnie klientów. Pamiętaj, że nie musi to być maskotka. Może to być, chociażby, poczucie humoru.
Co mogę zrobić dla Twojego sklepu internetowego
Reklama jest dźwignią handlu. A reklama w wyszukiwarce to nieograniczone źródło pozyskiwania nowych klientów. Reklamy tekstowe, graficzne, remarketing. Dopasowywanie reklam od poszczególnych użytkowników. Możliwości są nieograniczone!
Każda branża znajdzie swoich klientów w innym miejscu. Jeżeli Twój znajomy posiada fan-page na Facebooku to wcale nie znaczy, że Ty też tam musisz być. Musisz być tam gdzie są Twoim klienci!
Facebook. Instagram. LinkedIn. TikTok. Pinterest. YouTube. Spotify. Gdzie znajdę twoich klientów.
Prowadzenie fan-page na social mediach to tylko w teorii proste zadanie. Wie o tym każdy przedsiębiorca, który tego próbował. Oczywiście da się to robić samemu. I jeżeli chcesz to powiem Ci jak to trzeba robić.
Marketing treści to nie tylko blog, ale również wszystkie teksty pozycjonerskie jakie znajdują się na Twoim sklepie internetowym. Przygotuję również opisy produktów, które pozwolą pozycjonować Twój biznes.
Słyszałeś o aferze z Instagramem? Z dnia na dzień jego zasady uległy drastycznej zmianie. Od dziś Instagram będzie sam wybierał jakie treści są dla Ciebie interesujące! Dlatego koniecznie trzeba zadbać o własny kanał komunikacji z klientami. E-mail marketing, wbrew powszechnej opinii, jest bardzo skutecznym źródłem sprzedaży.
Im więcej klientów ma Twój sklep internetowy, tym Ty masz więcej pracy z obsługą wszystkich zleceń. Faktury. Stany magazynowe. Zamówienia kuriera. Obsługa zwrotów. Kontrola płatności. Lojalizacja klienta. I tutaj z pomocą przychodzi marketing automation, czyli automatyzacja procesów w Twoim sklepie.
Ale czym byłby Twój sklep bez dobrze przygotowanej grafiki. Bo grafika nie kończy się na przygotowaniu do druku ulotek, oraz zaprojektowaniu kilku ikon do sklepu internetowego. Grafika w sklepie to również przygotowanie chociażby design systemu i wprowadzenie go w życie.
Jak mogę pomóc rozwinąć się Twojej firmie?
Chcesz, żebym zrobił dla Ciebie jakiś fajny marketing? A może chcesz tylko omówić swoje problemy, a ja wskażę Ci drogę jak je pokonać? Chcesz wiedzieć „dokąd tupta nocą jeż?”? Napisz. Daj znać w czym mogę pomóc, a ja na pewno się odezwę.
Copyright © Adrian Strojwąs. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.
Jak prowadzić social media?
Teoretycznie nie ma nic prostszego niż wrzucić na swój profil w social mediach kolejnego zdjęcia swojego produktu. Jest to metoda stosowana przez większości małych i średnich sklepów internetowych.
Tymczasem klient oczekuje odpowiedzi na pytanie – W jaki sposób ten produkt ułatwi mi życie.
Klienta nie interesuje, że kupiłeś sobie nową maszynę. Klienta interesuje co, dzięki temu, on zyska. Może to być szybsza obsługa, niższa cena, szersza oferta, szybsza wysyłka.