Marketing internetowy dla firm usługowych

Marketing internetowy dla firm usługowych

Skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?

reklama proszku Dosia

Wyobraź sobie, że popsuł ci się samochód i potrzebujesz mechanika. Niezależnie czy to będzie Sieradz, Mediolan czy bezdroża Teksasu praca mechanika polega na tym samym – naprawie samochodu.
A jednak mamy swoich ulubionych i znienawidzonych mechaników.

Firmy usługowe, niezależnie od tego jaką usługę oferują, nie konkurują ze sobą na jakość wykonanej tej usługi tylko na wzbudzenie zaufania. Dzieje się tak, ponieważ na stronie www nie da się porównać jakości dwóch firm. Jednak na stronie internetowej można postarać się, aby wzbudzić zaufanie. Pokazać, że firma na usługi której klient chce się zdecydować, świadczy usługi na poziomie, który go zaspokoi.
Jakość wykonanej usługi wchodzi na pierwszy plan, dopiero po wykonanej usłudze.

Jak podają badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Bostonie, aby wzbudzić zaufanie trzeba 7 punktów styku. Zadaniem marketingu internetowego jest stworzenie takiej liczby punktów styku, aby twoja firma budziła zaufanie u możliwie największej liczby osób.

Marketing internetowy dla firm usługowych opiera się na budowaniu zaufania

Stare powiedzenie brzmi – Jak Cię widzą, tak Cię piszą – i nie ma co z tym walczyć. Jak pokazują badania tego samego Uniwersytetu w Bostonie, pierwsze wrażenie jest bardzo ważne w budowaniu zaufania i długotrwałej relacji.

Jak budować dobre wrażenie w Internecie? No cóż… w Internecie twoja strona to ty i cała twoja firma. Trzeba więc dołożyć wszelkich starań, aby strona www była możliwie najbardziej przyjazna użytkownikom.

Po pierwsze – dobre pierwsze wrażenie

01

Pierwszy kontakt z twoją stroną to jej… szybkość ładowania. Jeżeli na smartfonach wczytuje się dłużej niż 2 sekundy to już otrzymujesz minusa. Jeżeli czas wzrasta do 3 – 4 sekund to już możesz być pewny, że większość użytkowników wyłączy twoją stronę.
W 2009 roku Amazon opublikował dane, z których wynika, że opóźnienie wczytywania ich strony o 0,1 sek to spadek sprzedaży o 1%. Jak łatwo policzyć 1 sek to 10% całej twojej sprzedaży!
Jeżeli chcesz sprawdzić jak szybko wczytuje się twoja strona to możesz to zrobić na stronie Google PageSpeed.

02

Prostota i przejrzystość to również elementy, na które trzeba zwrócić uwagę. Jeżeli strona będzie nieczytelna poprzez intensywne kolory lub nieczytelne czcionki, jest większe ryzyko, że klient ją zamknie.
Najlepiej stosować jasne tło strony i ciemne, dość duże litery. No chyba, że to ma być strona dla zespołu death metalowego to wtedy specyficzna, nieczytelna czcionka może być zaletą.

03

Teoretycznie, każda usługa będzie wykonana inaczej. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować pokazać, co jesteś w stanie zrobić dla klienta. Można to osiągnąć poprzez wrzucenie zdjęć z realizacji.

04

Obecnie zbieranie opinii jest dużo prostsze niż jeszcze kilka lat temu. Do tej pory trzeba było prosić klienta o napisanie listu lub maila z opinią w twojej firmie. Obecnie wystarczy poprosić o wystawienie opinii w serwisie Google Maps.

Warto zauważyć, że w momencie gdy klient wyszukuje danej usługi w wynikach wyszukiwania wyskakują mu właśnie Mapy Google. Jeżeli twoja firma tam się pojawi i będzie miała wysoką ocenę użytkowników, zaufanie do ciebie bardzo wzrasta.

05

Pamiętaj, że media społecznościowe to nie tylko wrzucanie zdjęć. Ludzie lubią prawdziwość i musisz ją budować również w społecznościówkach. Jeżeli ktoś zadaje jakieś pytanie pod postem, odpisuj z profilu firmowego. Jeżeli ktoś potrzebuje pomocy staraj się stworzyć możliwość udzielenia mu jej w taki sposób, aby wszyscy się o tym dowiedzieli.
Bądź wiarygodny. Buduj renomę eksperta. Pokazuj, że jesteś normalnym człowiekiem.

06

Prowadź bloga firmowego, na którym informujesz klientów jak mogą samemu naprawić dany problem. To nie prawda, że w ten sposób tracisz klientów! Jeżeli danych informacji nie znajdą u ciebie to znajdą je u twojej konkurencji. Wybór należy do ciebie.

A przy okazji artykuły pomogą w pozycjonowaniu twojej strony.

07

Ciągle słyszymy, że ktoś został oszukany w Internecie. Z tego powodu musisz udowodnić swoją wiarygodność. Aby to osiągnąć najlepiej umożliwić klientowi możliwie najwięcej danych dotyczących twojej firmy w formie linku do stron rządowych, na których będą widoczne dane twojej firmy.

Nie zapominaj również o konieczności umożliwienia kontaktu z tobą. Im więcej sposobów kontaktu tym lepiej. Już odchodzi się tylko od numeru telefonu i adresu mail. Coraz częściej kontakt odbywa się za pośrednictwem Messengera umieszczonego bezpośrednio na twojej stronie internetowej. Niestety wiąże się to z koniecznością szybkiej reakcji na wiadomości.

Co mogę zrobić dla TwojeJ FIRMY

Czasem rzucenie okiem na Twoją firmę osoby z zewnątrz może ujawnić jakieś niedociągnięcia z zakresu marketingu.
A może chciałbyś zacząć rozwijać swoją firmę dzięki marketingowi, ale nie chcesz zlecać całości zadania zewnętrznej firmie. Daj znać! Chętnie poznam Twoją firmę i powiem Ci, co ja bym zrobił.

Firmy usługowe poczynają sobie tutaj coraz śmielej. Co warto zauważyć, często ich wyniki są lepsze niż wyniki sklepów internetowych, a koszt kliknięcia sporo niższy.
Dzięki szczegółowej analityce, mogę dostosować reklamę bezpośrednio do osób, które w ciągu ostatnich 3 dni już odwiedziły twoją stronę. Jest to tzw. remarketing.

Portale społecznościowe to nie tylko słodkie kotki. Weź pod uwagę, że tam są też ludzie, z których część jest właśnie teraz mocno zainteresowana twoimi usługami.
Moim zadaniem jest w taki sposób ustawić reklamy, aby trafiały one właśnie do tych osób.

W firmach usługowych trzeba skupić się nie tylko na fajnych zdjęciach, ale na interakcji z innymi użytkownikami. Nie pozostawiaj pytań bez odpowiedzi. Jeżeli ktoś potrzebuje pomocy to postaraj się mu wyjaśnić jak ma to zrobić. Wrzucaj zdjęcia, na których widać ciebie lub pracowników podczas pracy.

W branży usługowej bardzo często to właśnie artykuły umieszczone na twoim blogu są pierwszym punktem styczności klienta z twoją firmą. Trzeba zatem zadbać o nie, aby były kompleksowe i prostym językiem rozwiązywały problemy użytkowników.

Branża usługowa jest na tyle specyficzna, że mieści zarówno firmy, które z maila marketingu powinny korzystać z tymi firmami, których oferta raczej nie nadaje się do wysyłania newsletterów.
Mechanik raczej nie będzie wysyłam maili z promocjami, ponieważ nigdy nie wiadomo kiedy popsuje się samochód, jednak już wulkanizator takie maile może wysyłać.
Jednak to nie oznacza, że mailing u mechanika samochodowego jest bezzasadny. W końcu są zestawy napraw, które trzeba wykonywać systematycznie w każdym aucie.

Pisałem wyżej, że obecnie łatwiej pozyskiwać opinie od klientów. Marketing automation może zajmować się np. tym za ciebie. Wystarczy raz ustawić wiadomość mail lub SMS, a reszta wykona się bez twojego udziału.

Grafik komputerowy potrzebny jest w każdej firmie. Jednak nie zawsze trzeba go zatrudniać na etat. W większość mikro i małych firm w zupełności wystarczy stała współpraca z grafikiem.
Stara marketingowa prawda mówi, że dużo trudniej pozyskać klienta niż go utrzymać. A więc należy robić wszystko, aby raz zdobyty klient przywiązał się do nas. Służą temu, karty rabatowe, programy lojalnościowe, akcje sezonowe, promocje na poszczególne usługi. A aby poinformować klienta o tym trzeba zrobić ulotki, wizytówki, banery. Są to te elementy, którymi chętnie się dla ciebie zajmę

Jak mogę pomóc rozwinąć się Twojej firmie?

Chcesz, żebym zrobił dla Ciebie jakiś fajny marketing? A może chcesz tylko omówić swoje problemy, a ja wskażę Ci drogę jak je pokonać? Chcesz wiedzieć „dokąd tupta nocą jeż?”? Napisz. Daj znać w czym mogę pomóc, a ja na pewno się odezwę.

Copyright © Adrian Strojwąs. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.