Kampanie Google Ads

Kampanie
Google Ads

Kampanie reklamowe Google Ads to nie tylko reklama w wynikach wyszukiwania. Google Ads to cały ekosystem w skład którego wchodzą zarówno reklamy tekstowe, jak i graficzne (display), ale również reklamy na YouTube, reklamy w Gmailu, a także reklamy w Google Mapach.

Jak widzisz Google ma kilka możliwości, aby dotrzeć do Twoich klientów. Teraz już tylko w Twoich rękach leży decyzja czy chcesz z tych możliwości skorzystać.

Samonapędzający się mechanizm

Reklamy Google Ads są pomyślane w ten sposób, że im więcej firm wykupuje reklamę na konkretną frazę, tym koszt za kliknięcie robi się droższy. Jest to prosta zasada podaży i popytu.W przypadku reklam dla branży finansowej koszt pojedynczego kliknięcia może przekroczyć 20 zł!!!

Z tego powodu praktycznie każda reklama Google Ads powinna być częścią dobrze opracowanej kampanii marketingowej. Oczywiście pojedyncza reklama też może przynieść skutek, jednak jeżeli chcemy wyciągnąć z każdego potencjalnego użytkownika maksimum to przed przystąpieniem do tworzenia reklam trzeba utworzyć plan lejka marketingowego.

Ogólna zasada lejka marketingowego polega na tym, że w pierwszym jego etapie łapiemy jak najwięcej osób zainteresowanych danym tematem, a w każdym kolejnym etapie zawężamy grupę odbiorców.

Dzięki lejkowi marketingowemu po pierwsze redukujemy grupę odbiorców, a po drugie zmniejszamy liczbę kliknięć. Dzięki temu zmniejszamy koszt pojedynczego kliknięcia, a zwiększamy skuteczność grupy, poprzez wybranie najbardziej zainteresowanych osób spośród potencjalnych klientów.

Lejek marketingowy może opierać się tylko na reklamach, jednak bardzo często w ramach usługi wykonuję tzw. landing page. Służą one pozyskaniu bezpośredniego kontaktu (np. mail lub numer telefonu) do potencjalnych klientów.

Rodzaje reklam Google Ads

Podczas wstępnej rozmowy ustalamy słowa kluczowe, na które ma się wyświetlać Twoja reklama. Następnie sprawdzam ich miesięczną ilość wyszukiwań i akceptuje lub proponuje takie, które dają większą liczbę wyszukań. Sprawdzam również na jakie frazy ma reklamy Twoja konkurencja!

Reklama tekstowa w wyszukiwarce Google

Na podstawie słów kluczowych tworzymy reklamy tekstowe, które będą pojawiały się w wyszukiwarce Google.

Warto pamiętać, że im fraza będzie bardziej szczegółowa, np. „budowa domów drewnianych jednorodzinnych do 70m2” zamiast „budowa domów” tym koszt pojedynczego kliknięcia będzie niższy.

Google Shopping

Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które posiadają swój sklep online. W takim przypadku Twoje produkty będą się pojawiały bezpośrednio po wpisaniu jego nazwy w wyszukiwarkę.
Co ważne to te reklamy wyświetlają się od razu z ceną co ogranicza kliknięcia osób, dla których cena będzie zbyt wysoka.

Google Shipping działa na podobnej zasadzie co porównywarki cenowe z tą różnicą, że reklamy pojawiają się bezpośrednio po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę.

Reklamy Display (graficzne)

Jest to najtańszy rodzaj reklamy jaki mamy do wyboru w Google Ads. A co za tym idzie, ruch pozyskany z tego rodzaju reklam jest najniższej jakości. Reklamy graficzne wyświetlają się w najpopularniejszych serwisach informacyjnych, pomiędzy linkami do kolejnych artykułów. Powoduje to, że są one klikane przez przypadek. Gdy użytkownik zobaczy, że został gdzieś przeniesiony to od razu zamnie Twoją stronę.

Tego typu reklamy najczęściej wykorzystuję do remarketingu. Wtedy reklamy te wyświetlane są osobom, które już odwiedziły Twoją stronę. Często na takich reklamach jest przypomnienie o porzuconym koszyku lub oferowany rabat na dokończenie zakupów. Dzięki temu, że reklamy nie są wyświetlane przypadkowym osobom oraz temu, że niosą ze sobą konkretną wartość stanowią one istotny element kampanii marketingowej.

Reklama w Google Mapach

Sama wizytówka firmy w Google Mapach jest, póki co, bezpłatna. Jest to fantastyczne miejsce, aby promować swoją firmę. Im lepiej uzupełnisz swoją wizytówkę, tym masz większe szanse, że pojawi się ona na wyższej pozycji.

Jednak tą wysoką pozycję możesz sobie zagwaantować poprzez wykupienie reklamy. Czy warto?

Zastanów się co robisz gdy masz już poleconą firmę i chcesz się dowiedzieć co sądzą o niej inne osoby? Mogę się założyć, że w pierwszej kolejności sprawdzasz jakie ma opinie na Google Mapach. I bardzo dobrze! Jest to świetny wyznacznik.

Jednak w przypadku, gdy szukasz konkretnej usługi, np. „szewc Kielce”, Google Mapy wyświetlają kilka propozycji firm. Może się wydarzyć, że wśród nich, nie będzie Twojej firmy. Jak temu zaradzić?
I tutaj wjeżdża, cała na biało, reklama w Google Mapach. Dzięki której, Twoja firma będzie wyświatlana jako pierwsza. Twoim zadaniem będzie tylko zadbać o jakość tej wizytówki.

Reklama na YouTube

W Polsce jeszcze nie zyskała tak ogromnej popularności jak chociażby reklamy w wyszukiwarce. I w sumie jestem zdziwiony! Reklama w Google daje niesamowite możliwości personalizacji.

Wyobraź sobie sytuację, że firma konkurencyjna stworzyła filmik na YouTube. Podczas trwania tego filmu będą wyświetlały się Twoje reklamy! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to właśnie Twoja reklama była tam wyświetlana. Oznacza to dokładnie tyle, że możesz kierować reklamy bezpośrednio do klientów Twojej konkurencji!
Co więcej! Możesz nie tylko oferować ogólne reklamy, ale tutaj również możesz wyświetlać reklamy produktowe. A więc ktoś ogląda filmik o rowerze elektrycznym, a pod filmem od razu wyświetla mu się Twoja oferta… z rowerem elektrycznym.

Reklamy w Gmailu

Z tego rodzaju reklam korzystam najmniej. Nie wynika to z tego, że przynoszą one najmniejszą efektywność, a po prostu bardzo mało klientów decyduje się na takie rozwiązanie.
Z tego powodu ciężko mi ocenić ich skuteczność.

Natomiast bardzo chętnie dowiem się o nich więcej. Zróbię je dla Ciebie.

Jak mogę pomóc rozwinąć się Twojej firmie?

Chcesz, żebym zrobił dla Ciebie jakiś fajny marketing? A może chcesz tylko omówić swoje problemy, a ja wskażę Ci drogę jak je pokonać? Chcesz wiedzieć „dokąd tupta nocą jeż?”? Napisz. Daj znać w czym mogę pomóc, a ja na pewno się odezwę.

Analiza reklam Google Ads

Reklama może działać i generować comiesięczne koszty. Jednak to nie o to chodzi! Trzeba zastanowić się czy przynosi ona zwrot z inwestycji. Jak zatem ocenić czy jest sens kontynuować reklamy? Tutaj z pomocą przychodzi analityka.

Google dysponuje swoim Analyticsem, jednak w przypadku reklam często on się myli. Dlatego koniecznością jest połączyć Analyticsa z analizą z reklam Google Ads. Dzięki temu obraz przedstawiany przez Google będzie pełniejszy.

W przypadku większości reklam ustalam konkretne cele jakie reklama musi realizowaźć (tzw. KPI). Najczęściej jest to:

  • skuteczność klikalności reklam (tzw. CTR), a więc stosunek wyświetleń reklamy do ilości jej kliknięć,
  • liczba konwersji, a więc wliczamy tutaj zarówno bezpośrednie zakupy, jak i ilość wyświetleń filmu, ilość wysłanych formularzy, ilość kliknięć w link. Chodzi o to, aby zliczać konkretne czynności, które klient ma wykonać, a które przynoszą korzyści dla firmy,
  • ilość pozyskanych kontaktów do klienta (tzw. leadów). Lead może to być adres mailowy lub telefoniczny,
  • średni koszt kliknięcia (CPC), dzięki któremu możesz w prosty sposób obliczyć czy wartość miesięcznyhc dochodów ze sprzedaży produktów przewyższa koszty reklamy.

Zaznaczę, że w ramach analityki wchodzi nie tylko skupienie się na samych reklamach. Weryfikuję również samą stronę www i w razie konieczności przygotowuję listę elementów, które należałoby w niej poprawić. Celem tych zmian jest zwiększoenie skuteczności reklam oraz większenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania (tzw. pozycjonowanie).

Bieżąca optymalizacja

Reklamy już działają. Jednak na tym moja praca się nie kończy. Trzeba na bieżąco sprawdzać czy reklamy działają poprawnie.
Mogą zdarzyć się różne błędy, np. wyświetlają się one na frazy podobne, ale oznaczające co innego (jedno słowo może oznaczać dwie rzyczy). W takiej sytuacji muszę wyeliminować wyświetlanie się reklam osobom, które nie są nimi zainteresowane.

Nie zapominaj o konkurencji. W momencie gdy zauważą, że Ty też puszczasz reklamy, ich działania mogą zostać zintensyfikowane. Dla Ciebie będzie to oznaczało np. spadek liczby wyświetleń. Moim zadaniem jest takie operowanie kosztem kliknięcia (CPC), aby uzyskać możliwie największą liczbę kliknięć przy możliwie najniższym koszcie klliknięcia. Aby to uzyskać trzeba nie tylko zmieniać koszt kliknięcia, ale również pracować nad frazami, które mogą przynieść dodatkowy ruch.

Liczba wyszukań zraz może być uzależnione od pory roku… lub mody. Z tego powodu trzeba na bieżąco obserwować najnowsze trendy w social mediach.

Dlaczego
warto
uruchomić
reklamy
Google Ads

Często spotykam się z pytaniem czy lepiej pozycjonować stronę czy reklamować? I muszę przyznać, że najlepszą skuteczność działania daje połączenie pozycjonowania z reklamami Google Ads.

Zalety reklam Google Ads:
szybkość działania – od razu przynoszą skutek,
grupa docelowa – można w bardzo szczegółowy sposób określić komu mają się one wyświetlać,
płacisz tylko za rzeczywiste kliknięcia – a skoro ktoś klika to jest zainteresowany,
planowanie budżetu – można szczegółowo zaplanować jaki budżet chcesz wydać na reklamę,
analiza – dzięki Google Analytics i statystykom Google Ads można dowiedzieć się niemal wszystkiego o skuteczności reklam,
testy A/B – nie trzeba uruchamiać dwóch osobnych kampanii reklamowych, żeby sprawdzić, która z nich jest skuteczniejsza. Dzięki testom A/B Google samo sprawdza skuteczność reklam i później wyświetla już tylko tą lepszą.


Najczęściej zadawane pytania

Poniżej zamieszczam najczęściej zadawane pytania dotyczące reklam Google Ads. Jeżeli jednak nie znalazłeś tutaj odpowiedzi na swoje pytanie to koniecznie napisz do mnie, a postaram Ci się wszystko wyjaśnić.

1.

Jaki powinienem mieć budżet na reklamy Google Ads?

Nie ma czegoś takiego jak najlepszy budżet lub najniższy budżet. Tak naprawdę wszystko zależy od Twoich potrzeb i branży w jakiej działasz. Mam klientów, którzy wydaję na reklamy po 3 – 5 tys zł miesięcznie. Jednak z drugiej strony mam też takich co dysponują budżetem na poziomie 300 – 500 zł.

Co ważne i w pierwszym i w drugim przypadku reklamy są skuteczne. To znaczy przynoszą większy zysk niż ich miesięczne utrzymanie.

2.

Jak wygląda raport z reklam Google Ads?

Raz na miesiąc przesyłam Ci na maila szczegółoy raport dotyczący skuteczności reklam. Raport ten zawiera podstawowe informacje z Google Analitycs, takie jak koszt kliknięcia w reklamę, współczynnik klikalności, liczba wyświetleń reklamy, liczba kliknięć w reklamę, bezpośrednie połączenia telefoniczne.

Dodatkowo w przypadku sklepów internetowych podaję to co najważniejsze, a więc liczbę konwersji, koszt konwersji, koszt pozyskania klienta.

Dodatkowo daję dostęp do czytelnych raportów przygotowanych w Loker Studio, w których możesz sobie na bierząco sprawdzać wyniki reklam Google Ads.

3.

Na jaki czas podpisywana jest umowa?

Jedyna uczciwa umowa to na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia.
Ty nic nie ryzykujesz, bo w każdej chwili możesz zrezygnować.
Ja nic nie ryzykuję, bo wiem, że będziesz zadowolony z moich usług.

4.

Kiedy będą widoczne pierwsze efekty reklam Google Ads?

Wyniki widoczne są praktycznie od razu po ich zaakceptowaniu przez Google. Wszystkie parametry możesz sprawdzać w Google Analytics, natomiast najważniejsze parametry możesz na bieżąco podglądać w Looker Studio. Zaletą Looker Studio jest fakt, że raporty w tym programie są dużo bardziej przystępne dla osób nie znających się na Google Analytics.

5.

Czy muszę posiadać własne konto Google Ads?

Tak. Jednak wymóg ten jest lepszym rozwiązaniem dla Ciebie. Mając własne konto Google Ads, możesz na bieżąco nie tylko sprawdzać wyniki reklam, ale również masz pełną kontrolę nad budżetem. Dzieje się tak, ponieważ pod to konto podpinasz swoją kartę płatniczą i środki za reklamy są pobierane bezpośrednio z Twojego konta. Tylko Ty i Google. Bez żadnych pośredników. Prosto. Elegancko. Transparentnie.

6.

Czym różni się Google Ads od pozycjonowania?

Te dwie usługi różnią się między sobą zasadniczo! Google Ads jest to system reklamowy, który działa od niemal od razu. Doładowujesz konto. Ustawiasz reklamy. Działa.
Jednak jego wadą jest to, że w momencie gdy rezygnujesz przestajesz doładowywać konto, to reklamy znikają całkowicie. Pozostają niewidoczne do momentu, gdy znów doładujesz konto.
Z kolei pozycjonowanie to działania mające na calu spowodowanie, aby Twoja strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania na pierwszejs stronie. W przypadku pozycjonowania kolejność pojawiania się efektów jest odwrotna. W początkowym okresie działania pozycjonerskie są niewidoczne. Jednak w momencie gdy Twoja strona wskoczy na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, to pozostanie na niej, przez pewien czas, nawet w momencie gdy zrezygnujesz z pozycjonowania.
Jak dłogo tam pozostanie? To wszystko zależy od intensywności działań Twojej konkurencji.

7.

Czy konkurencja może mi wyklikać reklamy?

Najszybsza odpowiedź brzmi: nie. Google Ads ma w ramach swojego algorytmu wbudowany filtr uniemożliwiający takie zachowanie. Jeżeli zauważy on, że konkretni użytkownicy zachowują się dziwnie w stosunku do Twoich reklam, to po prostu wykluczy ich i przestanie im je wyświetlać.
Jednak konkurencja może być na tyle zmotywowana do próby wyklikania, że poprosi wszystkich swoich znajomych z Facebooka do kliknięcia w Twoją reklamę. W tym przypadku filre Google również zadziała, jednak część kliknięć będzie zaliczona i będziesz musiał za nią zapłacić.

8.

Dlaczego nie widzę swoich reklam?

Powodów może być kilka. Mogą to być całkowicie prozaiczne przyczyny.
Zdarza się tak, że klient zakładając własne konto Google Ads podpina pod nie kartę płatniczą, która jest używana tylko pod to konto. Takie działanie ma swoje pozytywne strony, jednak ma też wady. Największą wadą takiego rozwiązania jest to, że po prostu… zapominamy o niej. A więc w takim wypadku nie wyświetlanie się reklam spowodowane jest brakiem płatności za reklamy w Google Ads.
Innym powodem może być to, że reklamy uruchomione są tylko na konkretną lokalizację, a Ty sprawdzasz je z innej lokalizacji. Jednak, gdy sprawdzasz reklamy z laptopa, jaką lokalizację ma Twój laptop. Zdarza się, że podczas podróży, nie odświeżył on swojej lokalizacji i mimo, że Ty fizycznie jesteś w dobrym miejscu to laptop jest ciągle poza obszarem wyświetlania reklam.
Kolejny powód to fakt, że nie znajdujesz się w grupie docelowej jakiej reklamy są wyświetlane. Jeżeli reklamy mają być wyświetlane kobietom w ciąży, a Ty jesteś mężczyzną, to w oczywisty sposób jesteś poza grupą odbiorców.
W przypadku większych firm stosuje się taki zabieg jak wykluczanie konkretnych adresów IP. Dzięki temu można wykluczyć wszystkie komputery Twojej firmy, aby pracownicy z ciekawości nie wyklikali Ci budżetu.
Google Ads ma wbudowany wewnętrzny filtr uniemożliwiający konkurencji wyklikanie Twoich reklam. Być może wpadłeś w ten filtr i dlatego nie widzisz swoich reklam.
To tylko kilka najczęstszych powodów, dla których nie widzisz swoich reklam.

Jak mogę pomóc rozwinąć się Twojej firmie?

Chcesz, żebym zrobił dla Ciebie jakiś fajny marketing? A może chcesz tylko omówić swoje problemy, a ja wskażę Ci drogę jak je pokonać? Chcesz wiedzieć „dokąd tupta nocą jeż?”? Napisz. Daj znać w czym mogę pomóc, a ja na pewno się odezwę.

Copyright © Adrian Strojwąs. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.