Dlaczego warto stosować infografiki

Dlaczego warto stosować infografiki

Ludzki mózg jest tak zaprojektowany, aby możliwie najczęściej włączał tryb oszczędzania energii. Człowiek pierwotny musiał przeżyć. Aby tego dokonać musiał unikać zagrożenia. Zmysł wzroku nauczył się je wykrywać niemal perfekcyjnie. Z tego powodu miewamy uczucie, że zobaczyliśmy ruch kątem oka. Od tysiącleci nasz mózg woli analizować obraz.

Pewnie teraz zastanawiacie się co człowiek pierwotny ma wspólnego z infografikami? Całkiem sporo. W końcu pierwsze rysunki na skałach to były właśnie takie infografiki. Mówiły o zagrożeniach, wierze lub tradycji.

Jak pokazują wyniki badań wykresy, infografiki i inne elementy wizualne są dużo lepiej rozumiane i zapamiętywane niż teksty pisane. Z treść informacji podanej w formie obrazka, po 3 dniach zostanie w naszej pamięcie 63% danych. Podczas gdy ta sama informacja w formie tekstu, pozostawia po sobie jedynie 10%.

Dla porównania, reklamy radiowe lub inne w formie dźwiękowej pozostają z nami w 20%. Jakby nie patrzeć, tekst zapamiętujemy najsłabiej.

Czy warto tworzyć infografiki?

W sieci wszystko dzieje się szybko. Jak podają badania, post w social mediach ma tylko 0,2 sek na zainteresowanie Cię. Jeżeli w ciągu tego ułamka sekundy nie przyciągnie Twojego wzroku, to go pominiesz.

Podobnie dzieje się z artykułami. W większości tylko przelatujemy je wzrokiem po nagłówkach lub wyszukując wytłuszczonych fragmentów, które są esencją całego artykułu.

Dlatego jeżeli w artykule znajdziemy infografikę, która jest podsumowaniem całej treści, to się z nią zapoznamy. Chodzi po prostu o oszczędność czasu. Szybciej jest przejrzeć infografikę, niż przeczytać cały artykuł.

Jak zrobić dobrą infografikę

Infografika to potężne narzędzie w dzisiejszym świecie informacji, który jest przesycony danymi i treściami wizualnymi. Dobrze zaprojektowana infografika może przyciągnąć uwagę, przekazywać skomplikowane informacje w łatwy do przyswojenia sposób i wzmocnić przekaz marketingowy lub edukacyjny.

Przyciągnij uwagę

Infografika musi być przede wszystkim czytelna. Wszystkie jej elementy, takie jak kolory, czcionki i style graficzne, powinny być spójne. Najlepiej gdyby były spójne również z całą identyfikacją wizualną firmy. Dzięki temu od razu byłoby wiadomo kto jest jej autorem. A przy okazji nada jej to profesjonalny wygląd.

Pisz samą esencję

Tekst na infografice powinien być krótki, zwięzły i precyzyjny. Jeżeli musisz umieścić jakieś dane liczbowe to najlepiej zrób to przy pomocy grafik, wykresów, ikon i innych wizualizacji danych. Dzięki temu będzie je łatwiej zrozumieć.

Jednak trzeba uważać z ilością grafik. Infografika powinna być czysta i uporządkowana, bez niepotrzebnego bałaganu lub chaosu wizualnego. Przesycenie infografiki grafikami spowoduje, że będzie ona nieczytelna.

Ułatwiają życie

Czy wiesz jak poprawnie myć ręcę? Mogę się założyć, że wielokrotnie widziałeś infografiki z instrukcją mycia rąki. A teraz wyobraź sobie, że te same informacje musisz przekazać za pomocą tekstu. Ile osób by go przeczytało?

Infografiki ułatwiają przedstawienie skomplikowanych zasad w prosty graficzny sposób.

Mają uniwersalne zastosowanie

Przykład z infografiką dotyczącą mycia rąk, pokazuje nie tylko w prosty sposób ten proces, on również jest uniwersalny. Bez względu na narodowość, jeżeli zobaczysz taką infografikę, na pewno będziesz wiedział o co z nią chodzi.

Infografiki wykorzystuje się również w sytuacjach stresowych, gdy trzeba szybko zareagować. Mogą nimi być instrukcje dotyczące ewakuacji w przypadku pożaru budynku, czy pierwszej pomocy.

Czy robienie infografik jest trudne?

Tak. Po pierwsze, przygotowanie materiałów do ich wykonania jest bardzo czasochłonne. Nie możesz zapominać również o jakości tych danych. Tworząc infografikę dobrze, gdybyś korzystał z informacji możliwie najbardziej pewnych. A najlepiej gdybyś też podawał ich źródło.

Po drugie wyszukane informacje musisz przedstawić w formie graficznej (obrazki, grafiki, wykresy, zdjęcia), a znalezienie odpowienich grafik jest zadaniem czasochłonnym. Tym bardziej, że należy pamiętać, aby wszystkie grafiki na infografice były w tym samym stylu.

I, wreszcie, po trzecie musisz w możliwie najmniejszej ilości słów, przedstawić całą zawiłość infografiki. Poszczególne śródtytuły muszą idealnie odnosić się do zawartości danej części infografiki.

Jak zacząć projektować infografikę

W zależności od swoich umiejętności możesz zacząć projektować infografikę z gotowego szablonu lub zupełnie od zera.

Szablony to na pewno lepszy wybór, jeżeli chcesz zaoszczędzić czas. Fakt, że korzystasz z szablonu nie oznacza, że idziesz na łatwiznę! Szablony można dowolnie edytować, zmieniając im nie tylko grafiki, ale można zmienić im krój czcionki, kolorystykę tekstów, kolorystykę tła, ogólny układ. Niektórzy po prostu wolą pracować mając już jakąś podstawę, niż wszystko projektując od początku.

Własny projekt to przedewszystkim pełna dowolność. Od początku do końca masz do dyspozycji takie warunki jakie sobie zaplanowałeś. Po skończeniu takiej infografiki masz również większą satysfakcję z wykonanej pracy.

Takie rozwiązanie oprócz wiadomych zalet ma też wady – wymaga bardzo dużo czasu i umiejętności.

Gdzie stworzyć infografikę

Czasy gdy tylko profesjonalni graficy mogli robić świetnie wyglądające projekty minęły już dawno. Od kilku lat na rynku są dostępne fantastyczne narzędzia ułatwiające projektowanie graficzne. Co ważne do podstawowych zastosowań są one całkowicie bezpłatne!

Najpopularniejsze z nich to:
Canva,
Visme,
Piktochart,
Snappa.

Warto zaznaczyć, że we wszystkich z nich możesz zacząć pracę zarówno od czytego projektu, jak również od gotowego szablonu. Dla każdego coś miłego.