Czy sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla grafików

Czy sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla grafików

Mimo, iż od pojawienia się sztucznej inteligencji pod postacią ChatGPT minął już rok, to szum o nim jest wciąż duży. Sztuczna inteligencja to znacznie więcej niż sam czat. W tej chwili możesz słowami generować obrazy, zmieniać elementy filmów lub swoim gosem mówić w obcym języku. Potęga sztucznej inteligencji jest ogromna, ale czy jest ona zagrożeniem dla grafików?

Sztuczna inteligencja < Kreatywność?

Wielcy myśliciele XXI wieku twierdzą, że sztuczna inteligencja w pierwszej kolejności zastąpi zawody, które nie wymagają kreatywności. Jako przykład podają zawód księgowego, który polega na wpisywaniu odpowiednich kwot w odpowiednie tabele.

Równocześnie stwierdzają, że sztuczna inteligencja nie zastąpi pracowników w branży kreatywnej, ponieważ tylko człowiek ma mózg tak ukształtowany, że umie tworzyć fantastyczne rzeczy i jest kreatywny.

Go

Jest rok 2016. Mistrz świata w go, Lee Sedol gra z programem AlphaGo. Wszystko idzie po jego myśli. Jednak nagle coś się zmienia.

W trzeciej grze, AlphaGo wykonała ruch 37, który był tak nietypowy, że wzbudził wiele kontrowersji i zaskoczenia. Wydawało się, że ten ruch nie ma sensu. Lee Sedol nie mógł sobie wyobrazić czemu miałby służyć ten ruch. Jednak okazało się, że to była genialna decyzja AlphaGo, która doprowadziła do zwycięstwa w tej konkretnej grze.

Szachy

Mamy mroźny grudzień 2017 roku. Firma DeepMind posiada fantastyczny program do gry w szachy. Nazywa się on Stockfish. Jest to sztuczna inteligencja, w którą wtłoczono wszystkie możliwe książki i informacje o szachach. Jej gra opiera się na całej dostępnej wiedzy.

Na przeciwko niej staje przeciwnik – AlphaZero. Również sztuczna inteligencja. Jest między nimi jednak subtelna różnica. AlphaZero zna tylko zasady gry w szachy. Nie ma żadnej dostępnej wiedzy. Może grać opierając się tylko o… swój umysł.

W jednej z partii AlphaZero ofiarowała swojego hetmana za wieżę i gońca. Było to bardzo ryzykowne, ale doprowadziło do zwycięstwa w długiej perspektywie, dzięki subtelnej kombinacji ataków i kontroli nad planszą.

Sztuczna inteligencja w branży kreatywnej

Profesorowie z Harvard Business School, inżynierowie z MIT oraz pracownicy Boston Consulting Gropu przeprowadzili bardzo ciekawe badanie. Otóż przyjrzeli się oni pracy 758 osób z branży kreatywnej. Pracowników podzielono na dwie grupy i obie musiały wykonać to samo zadanie.

Mieli oni m. in. zaproponować nowe produkty dla konkretnych firm, stworzyć opis nowego produktu, podzielić rynek obuwia sportowego na podstawie charakterystyki klientów oraz napisać artykuł, który będzie przekonywał, że dany produkt jest lepszy niż konkurencji.

Jedna grupa musiała to robić o własnych siłach. Druga grupa zaś mogła korzystać z pomocy ChatGPT.

Wyniki były jednoznaczne – grupa posiłkująca się sztuczną inteligencją wypadła dużo lepiej. Ale gdy przyjrzeli się bliżej wynikom zauważyli coś ciekawego!

Wyrównanie szans

Okazało się, że w grupie współpracującej ze sztuczną inteligencją efektywność pracy osób najsłabszych wzrosła aż o 43%, podczas gdy osób najlepszych tylko o 17%.

Na tej podstawie wyciągnięto wniosek, że sztuczna inteligencja będzie zrównywała szanse mniej utalentowanych osób. Można powiedzieć, że ze sztuczną inteligencją jest jak z betoniarką. do tej pory ten robił więcej zaprawy co miał więcej siły i szybciej machał łopatą. Po wynalezieniu betoniarki elementy siły i szybkości przestały mieć znaczenie.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja na pewno jest ogromną szansą. Jednak nie należy jej się bać. Trzeba się nauczyć z niej korzystać.

Pierwsze samochody też były zagrożeniem dla stadnin, koniuszych i wszystkich ludzi związanych z koniami. Jednak okazało się, że samochody też wymagają udziału człowieka, aby poprawnie działały.

Podobna panika panowała na pocżątku lat 90. XX wieku. Wtedy o światło dzienne ujrzał PhotoShop. Fotografom wieszczono rychłe wygryzienie z rynku, a tymczasem nic takiego się nie stało. Photoshop stał się narzędziem w rękach fotografów, dzięki któremu mogą edytować swoje zdjęcia.

Myślę, że podobnie będzie ze sztuczną inteligencją. Owszem część ludzi nie chcąca się przystosować do nowej rzeczywistości będzie musiała zmienić branżę. Jednak dla pozostałych sztuczna inteligencja będzie potężą pomocą. Dzięki której będą tworzyli jeszcze bardziej spektakularne grafiki.